JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Värnar miljön och levererar snabba prototyper

I Göteborg ska en exceptionellt flexibel fabrik för tillverkning av litiumjonbatterier dra igång i början av nästa år. Där ska valfria battericeller kunna användas, och kapslingen av cellerna skräddarsys i tillverkningsskedet. Det är batteritillverkaren Alelion som satsat på att snabbt leverera kundspecifika batteriprototyper, men också på att erbjuda avancerade system för energihantering.

I januari kom beskedet att Alelion tänker investera i en storskalig fabrik som tillverkar litiumjonbatterier. Den hamnar mitt i fordonsklustret på Hisingen i Göteborg och blir enligt företaget den första i Sverige av sitt slag.

Daniel Troedsson

– Just nu håller vi på att sätta upp fabriken. Den har skapat mycket uppmärksamhet. Vi fick till och med besök av energiministern i veckan, som var intresserad av vårt miljöfokus, berättar Daniel Troedsson, vd på företaget.

Fabrikslokalen finns sedan tidigare, med den ska uppgraderas och ny utrustning ska installeras så att robotar kan sköta produktionen, helt automatiskt. I dagsläget slutmonterar Alelion batterier med hjälp av en äldre produktionslina i byggnaden, men den äldre linan är bara till hälften automatiserad och kräver inblandning av människor i det dagliga arbetet.

– Förändringen gör att vi ökar vår produktionskapacitet med cirka en faktor tio. Vi skalar upp så att vi kan producera upp till 500 MWh per år. Det motsvarar batterier för sammanlagt i cirka 10 000 Teslabilar.

Produktionstekniken som Alelion planerar att använda är patenterad.

Finessen är dess flexibilitet. Linan kan använda olika typer av celler och olika typer av cellstorlekar för att bygga ihop en batterimodul i önskad storlek.

– När vi bygger ihop batteripacken, eller libbor som vi kallar det, kan vi sätta samman ett önskat antal celler på det sätt vi vill. I produktionslinan skärs sedan sidoband automatiskt, klipps i passande längd och lasersvetsas.

– Mycket idag handlar om att försöka få in så mycket energi på så liten volym som möjligt. Det efterfrågas av typiska industrikunder, speciellt de som jobbar med fordon.

Från 10 till 50 på två år

Under de två senaste åren har Alelion gått från 10 anställda till 50. Av dessa arbetar cirka 30
i Göteborg, medan resten finns Tyskland.

Under samma tvåårsperiod har omsättningen stigit från 10 till 140 miljoner kronor. Alelion Batteries grundades 2006 av ETC Batteries och Fuelcells. Året därpå köptes företaget av privata investerare och 2016 ­noterades det på Nasdaq First North.

Idag är det fullständiga namnet på företaget Alelion Energy Systems, och de största aktie­ägarna är Pegroco Invest och Fouriertransform.

Konceptet innebär att det går extremt snabbt att bygga prototyper. Och att det kan ske kostnadseffektivt.

– För robotarna tar det bara några minuter att på plats skapa en ny modul, med elektronik. Därefter ska de monteras, och sedan är frågan integration med maskinen, säger Daniel Troedsson och konstaterar:

– Under normala omständigheter kan vi ta fram en prototyp på några dagar.

Den fullt robotiserade produktionslinan går hand i hand med en ny plattformsgeneration, kallad generation 3, som också är grunden för den stora flexibiliteten.

Just nu har företaget prototyper framme av sin tredje plattformsgeneration.

I skrivande stund håller företaget på att certifiera moduler med upp till 16 celler.

– På ritbordet har vi moduler med ännu större mängd celler, exempelvis 24, avslöjar Daniel Troedsson.

En av flera detaljer i utvecklingsarbetet är att hantera skalningen, då storleken på modulerna påverkar spänningen och vilka strömmar som går att ta ut.

Det betyder att elektroniken och mjukvaran som sitter i modulerna för att övervaka och styra måste anpassas till den aktuella konstruktionen.

– Ja, det är också en del av konceptet. Det är ju inget som per automatik säger hur du kopplar ihop allt. Det är olika beroende vilken maskin som batteriet ska sitta i.

– Just nu håller vi på att ta fram kretskort och lösningar för att kunna hantera ett antal olika case där vi ser att vi har flera kunder. Den elektroniken kan du sedan använda för rätt många konfigurationer, dock inte alla.

Till detta kommer att Alelion bygger in redundans i alla sina moduler och batterisystem. Så även om ett fel uppstår någonstans, så händer inget farligt.

Just den delen – att ta till vara på och förstå hur en battericell eller ett helt batteri kan användas på ett smart sätt, tillhör kärnkompetensen och är något företaget arbetat mycket länge med.

Alelion började faktiskt utveckla litiumjonbatterier redan 2006. Åren därpå byggde före­taget om Fiat-bilar och sålde uppåt 80 elbilar långt innan någon egentligen börjat fråga efter sådana.

– Vi var ensamma i världen om att titta på industriella batterier som kunde använda litiumjonteknik. Vid den tiden tittade alla andra på mobiler och datorer, säger Daniel Troedsson.

Idag står Toyota Material Handling och Jungheinrich, världens största och tredje största tillverkare av industritruckar, på företagets kundlista. Likaså finns den tyska specialfordonstillverkaren Kamag där. Med kunder likt nämnda är det inte förvånande att Alelion investerar i kostnadseffektiv produktion.

Planen framåt är att utveckla företaget inom två huvudsakliga områden.

Det ena är att bredda sortimentet till andra segment. Det sker med en försiktighet, och en inriktning mot industriella fordon, eller åtminstone fordon som ska klara lite tuffare tag.

Det andra är att vidareutveckla Alelion Intelligent ­Energy System, AIES, som är ett energi­hanteringssystem som styr laddningen och urladdning av batterier. För bara någon vecka sedan fick Alelion drygt 600 000 kronor i bidrag av EIT (European Institute of Innovation & Technology) för att fortsätta utveckla sitt energihanteringssystem. Motivet är att EU anser att AIES i framtiden kan bidra till att skapa ett mer hållbart europeiskt energisystem med lägre utsläpp av koldioxid.

Denna artikel har tidigare publicerats i magasinet Elektronik­tidningen. För dig som jobbar i den svenska elektronik­branschen är Elektronik­tidningen gratis att prenumerera på – våra annonsörer betalar kostnaden.
Här ansöker du om prenumeration (länk).

Systemet bygger delvis på patenterad teknik som utvecklats av tyska Caterva, som specialiserat sig på avancerad teknik för optimering av lokal energilagring. Alelion köpte företaget i mars i år, och idag är det ett helägt dotterbolag.

– Vad det handlar om är att koppla upp energilager med litiumjonbatterier, såsom batte­rierna i en fordonsflotta, mot elnätet för att optimera laddning och urladdning. Då fungerar batterilagrena som små kraftverk som hjälper till att balansera tillgång och efterfrågan på elnätet, så kallad peak-shaving.

För att åskådliggöra problemet beskriver Daniel Troedsson ett typiskt logistiklager med kanske 200 truckar. Genom att se till att truckarna inte laddar samtidigt och inte under den tid då elen är som dyrast, går det att spara både pengar och miljö.

När truckarna inte används kan systemet växla mellan att ladda dem, när elpriset är lågt, och att låta ladda ur dem och sälja elen på nätet, när elpriset är högt. På så sätt balanserar systemet effekttopparna och jämnar ut efterfrågan på energi. Därmed bidrar AIES till att minska utsläpp av koldioxid eftersom elbolagen normalt hanterar energitoppar genom att öka elproduktionen i kraftverk som ofta körs på fossila bränslen.

Samtidigt kan ägaren av batterierna tjäna pengar genom att sälja energi som för tillfället inte behövs.

– Det är superintressant, tycker jag själv, för det har verkligen stor påverkan när du flyttar laddningen i tiden.

– I vissa länder är det många hundra gram i koldioxidutsläpp som det dippar per kilowattimme mellan high-peak och low-peak.

Samtidigt kan AIES också användas för att hantera laddning av elbilar i hemmen.

– Säg att tio grannar vill ladda sina elbilar samtidig. Då kan vi exempelvis använda batteriet i källaren hos någon av dem för att stötta övriga grannars laddning. Hittills har denna lösning enbart lanserats i Tyskland, där den sålts till dryga 200 kunder.

MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)