Skriv ut

Scanreco är en doldis. Ändå har företaget en världsledande ­ställning inom utveckling av extremt säker radiostyrning av mobila ­maskiner med kran. I oktober gick flytt­lasset till större lokaler strax söder om Stockholm. Nu är företaget redo att expandera.

Kaj Johansson

– Vår ambition är att skapa tillväxt och vi siktar på att anställa gans­ka ordentligt. Framförallt inom utveckling, men också på marknadssidan, säger Kaj Johansson, vd på Scanreco.

Sedan starten år 1984 har företaget sålt över 300 000 system till världsledande krantillverkare såsom Palfinger, Fassi, Schwing och Hiab Cargotec. På senare tid har tempot ökat rejält och bara i år siktar företaget på att leverera uppåt 40 000 system.

− Vår produkt kommunicerar trådlöst med kranen. I de avancerade systemen talar den med en huvuddator på maskinen som styr en mängd kringsystem på maskinen. I enklare system kan det vara så att vi faktiskt går ut och elektriskt styr ventiler direkt med pulsad signalering, säger Kaj Johansson.

Men samtidigt som Scanreco är väletablerat bland större krantillverkare i Europa vill företaget växa mot närliggande områden.

Ett manöverdon kan skräddarsys med exempelvis vippor, knappar och joystick. Likaså kan en egen- utvecklad skärm hängas på.

Det gör att fokus skiftat från de stora OEM-företagen, som köper tusentals enheter, till mindre maskinbyggare, som kanske bara köper en handfull. Förändringen har manat fram en plattformsstrategi med ett grundsortiment som kan skräddarsys av kunden.

− Produkterna ser väldigt lika ut och inuti försöker vi ha samma byggblock så långt det går, men minisortiment kan utökas med en mängd olika vippor, knappar, spakar, joystick, skärmar och annat, förklarar Kaj Johansson.

Ledstjärnan för det svenska företaget är kvalitet, där personsäkerhet står högst på listan tätt följt av driftsäkerhet och tillförlitlighet. Samtidigt är radiostyrning en central del, allt för att det ska vara smidigt för operatören att arbeta fritt runt maskinen.

Kristofer Hylén

− Om våra radiovågor blir utstörda, vilket kan hända, ska maskinen stoppa på ett säker sätt inom 500 ms. Det ingår i de säkerhetsklassade funktionerna som vi följer, säger Kristofer Hylén, forsknings- och utvecklingschef på företaget och i grunden radioingenjör.

Säkerhetstänket genomsyrar varje detalj i systemet; från komponentnivå till redundans i signalerna som styr maskinrörelser och självklart även radiokommunikationen.

Idag jobbar företaget på de tre ISM-banden, 433 MHz för Europa, 900 MHz för USA och 2,4 GHz som fungerar över hela världen. Radiohårdvaran som används är inte avancerad. Hemligheten ligger istället i hur radioprotokollet skyddas och de egenutvecklade krypteringsalgoritmerna.

− Vi använder frekvenshoppning och frekvenshoppningsscheman som vi styr över. Vi använder också nycklar för att låsa manöverdon och mottagare mellan varandra. Sättet att generera nycklarna är företagsspecifikt, säger Kristofer Hylén.

En mottagare kan även ha flera manöverdon kopplade mot sig, men det går enbart att köra med en åt gången.


 

Företaget

Scanreco är speciallist på att trådlöst styra kranar på mobila maskiner. Företaget har 120 anställda, varav en dryg tredjedel är involverad i produktutveckling. Här ingår specialister på elektronik, radioteknik, mekanik och mjukvara. Förra året låg omsättningen på cirka 300 miljoner kronor. Scanreco har även dotterbolag i USA och Kanada samt partners i Danmark och Italien.

Hittills har Scanreco hunnit lansera fem systemgenerationer. Den första, som lanserad 1991, gjorde företaget end-of-life på för tio år sedan. Företagets 10-åriga reservdelsgaranti gör att den först nu håller på att fasas ut.

I sin femte generation, kallad G5, gick företaget över till 2,4 GHz-teknik. Och på sikt blir frekvenserna högre, så länge det inte ställs krav på lång räckvidd.

Dagens system kan nå flera hundra meter vid fri sikt. Standarden säger dock att operatören måste ha uppsikt över det som görs, framförallt då kranar lyfter last.

− Vår stora utmaning fram­över är att göra systemen ännu mer konfigurerbara. Just nu jobbar vi i konceptfas med vår nästa generation system, G6, som får ännu fler funktioner och ännu fler val vid konfigurering.

På frågan om den framtida telekomstandarden 5G kommer att bli ett hot eller möjlighet för Scanreco svarar Kristofer Hylén:

Denna artikel har tidigare publicerats i pappersmagasinet Elektroniktidningen. För dig som jobbar i den svenska elektronikbranschen är Elektroniktidningen gratis att prenumerera på – våra annonsörer betalar kostnaden.

Här ansöker du om prenumeration (länk).

− Det är absolut en möjlighet för oss. Vi är ganska okänsligt för vilken radioteknik man använder, det vill säga det fysiska lagret. Vi kan stoppa in nästan vilken radio som helst i våra produkter. Vi skulle exempelvis kunna ta Bluetooth-radio, och köra.

Däremot ställer han sig frågande till hur affärsmodellen ska se ut.

− Som det ser ut nu kommer 5G-tekniken inte att vara applicerbar på licensfria band och en maskinoperatör som kör mycket kommer inte att vilja betala för data.

En annan utmaning med 5G är att systemet måste garantera uppkopplingen i data. Den ska vara snabb och tillgänglig överallt.

− Vårt krav är att stanna maskinen inom 500 ms om kommunikationen bryts. Då ska beslutet vara taget, så det handlar om att inom den tidsramen åter koppla upp systemet för att undvika driftavbrott och vi fattar kontinuerligt beslut inom några få millisekunder.

En intressant strategi som Scanreco tagit fasta på är att utveckla plattformar som är fristående från den säkerhetskritiska fjärrstyrningen. Tanken är att de ska kunna kombineras med valbart manöverdon, fungera fristående eller paras ihop med andra moduler med öppna gränssnitt.

En typisk sådan plattform är en färgskärm som lanserades förra året. Den bygger på en Linux-kärna, en ARM-processor och är extremt kraftfull. Via Canbussen får den åtkomst till all information som normalt visas på instrumentbrädan.

− Den som är maskinbyggare kan välja vilken information och hur den ska presenteras ut mot operatören. Det kan vara oljetryck, bränsle i tanken, varvtal som motorn jobbar med. Skärmen är extremt högupplöst, fungerar i alla väder och kan användas i direkt solljus, säger Kristofer Hylén.

Plattformen är förberedd för en mängd kommunikationsgränssnitt. Det första är ett wifi-chip som redan finns på plats. Wifi-gränssnittet gör att skärmen kan kopplas upp mot en trådlös kamera och på sikt vill företaget även kunna visa strömmande video.

− Men att strömma video ställer stora krav på fördröjningen. För tillfället är vi nere på 100 ms på ett resonabelt avstånd, vilket vi anser vara acceptabelt.

Tydligt är att Scanreco är uppmärksamt på moderna tekniker som växer fram på annat håll för att se hur företaget kan dra nytta av utvecklingen i de egna produkterna.

Ett sådant exempel som Kristofer Hylén bjuder på är avståndsbedömning mellan maskin och operatör.

− Det handlar om positionsbestämning som inte är GPS-baserad. Det blir i en separat modul som man kan lägga till systemet, och som kräver egen elektronik. Det planerar vi att släppa inom ett till två år.

Som nämnts konstruerar Scanreco sina produkter för att hålla över 20 år. Det stället höga krav på kvalitet, och inte minst en mängd tuffa tester under utvecklingsfasen.

Många tester utvecklar företaget självt. En saltvattenkammare är ett roligt exempel. Här duschas testobjektet med saltvatten, omväxlande med temperaturen 0 °C och 85 °C.

− Alla produkter går sönder under det testet. Frågan är hur lång tid det tar.

På plats i lokalerna strax söder om Stockholm utvecklar företaget allt som ingår i sortimentet. Vissa delar, som tillverkning av kretskorts, läggs ut på kontraktstillverkare, medan all slutmontering, sluttest, konfigurering och specialanpassning sköts internt.