JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Investerar i Svensk kabelproduktion
Företaget Kablageproduktion i Västerås investerar varje år i nya maskiner som  ökar  automatiseringen av produktionen. Det är för att inte förlora kampen om kunderna till företag i låglöneländer.
Företaget ingår i börsnoterade Lagercrantz Group och tillverkar  alla olika typer av kablage. Det är allt från små enkla till rörliga och med både koppar- och fiberkärna. Kunderna finns framförallt inom automationsindustrin.

Den senaste investeringen är en anläggning för cirka 1,5 miljoner kronor som kapar, skalar och märker kabeln. Anläggningen har levererats av Uptech Norden.

– Vi gör den här investeringen för att höja kvaliteten och effektivisera vår tillverkning. Vi försöker öka vår totala produktivitet genom att göra en större investering per år. Den här borde betala sig på cirka två år säger Mats Högback som är vd på Kablageproduktion i Västerås.

För fyra år sedan flyttade Kablageproduktion till nya lokaler och därefter har företaget gjort minst en större investering per år.

Precis som sina konkurrenter känner Kablageproduktion av konkurrensen från låglöneländerna, och har därför etablerat ett samarbete med ett företag i Lettland för volymproduktion.

– Initialt är det bra att ha nära avstånd till kunden när man konstruerar, kör förserier och korta serier, säger Mats Högback.

När produkten är mogen kan det bli billigare att flytta den till Litauen. Det omvända gäller när produkten börjar närma sig slutet på livscykeln och volymerna går ned. Då kan det löna sig att flytta hem den till Sverige igen.

Kablageproduktion går dessutom med vinst, i senaste bokslutet för räkenskapsåret som slutade den sista mars 2006 var vinsten 7,4 miljoner på en omsättning som uppgick till 117 miljoner kronor.

Samtidigt har den fast anställda personalen minskat från 80 personer i fjol till cirka 60 idag. Till det kan läggas 30 tillfälligt anställda.

– Vi tänker inte lägga oss platt på rygg utan  kommer att jobba hårt för att  fortsätta  vara slagkraftiga, säger Mats Högback.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)