Skriv ut

Aluminiumbaserade batterier har potential att lagra mycket energi, vara relativt billiga och ha lägre miljöpåverkan än dagens alternativ, men hur kan man optimera deras prestanda och övervinna utmaningarna? Det ska forskare vid Mittuniversitetet titta närmare på.

– Projektet är ett viktigt steg mot marknaden för långtidshållbara batterier. Vi undersöker aluminiumlegeringar, anod och elektrolyt för att skapa djupare förståelse och utveckla nya angreppssätt. Målet är att utveckla dubbeljonbatterier av aluminium och grafit som presterar ännu bättre, säger Ghadir Razaz, projektledare och forskare vid forskningscentret FSCN, i ett pressmeddelande.

Energimyndigheten stöttar arbetet med drygt fem miljoner kronor under tre år.

Aluminiumbaserade batterier är intressanta ur ett hållbarhetsperspektiv eftersom aluminium är ett mycket vanligt förekommande grundämne i jorden.

Aluminiumbaserade batterier har också potential att lagra mycket energi, och råvaran är också billigare och mer lättillgänglig än vissa andra material.

Forskningen kring aluminiumbaserade batterier har hittills mest ägnats åt katodmaterial, medan anodmaterial har fått mindre uppmärksamhet, vilket forskarna vill ändra på.

– Vi vet att det finns en del utmaningar som att aluminiumanoden kan ha problem med oxidskikt och korrosion, vilket påverkar batteriets prestanda. Vi har nyligen visat att kontrollerad korrosion av en anod av aluminiumlegering kan förbättra batteriets prestanda. Nu vill vi gå vidare med att utveckla grafitiska dubbeljonbatterier i aluminium och vi lägger särskilt fokus på anod- och elektrolytbatterier av aluminiumlegering.