Skriv ut

Svenska batteriuppstickaren Northvolt ansöker om att få bygga en femte produktionslina på sin planerade battericellfabrik i Skellefteå. Kapaciteten skulle därmed gå upp från 32 till 40 GWh.

Det saknas tillverkningskapacitet för att möta behovet av litiumjonbatterier under det kommande decenniet. Det tror i alla fall fordonsbranschen. Därför kommer regelbundet annonseringar från batteritillverkarna om planer på nybyggen eller utökad kapacitet. 

Nu är det Northvolts tur att annonsera en utökning. 

Jesper Wigardt

– Det kommer att krävas att producera enormt mycket batterier de kommande åren, säger Jesper Wigardt, kommunikationschef på Northvolt, till SVT Västerbotten.

Redan med årskapaciteten 32 GWh skulle Northvolt år 2023 ha varit Europas största batterifabrik.

Samtidigt ansöker Northvolt om att få bygga en fullskalig återvinningsanläggning och att få utöka produktionen av aktivt material i Skellefteå. Det extra aktiva materialet ska gå till fabriken som Northvolt bygger åt Volkswagen i Tyskland.

Fabriken i Skellefteå är bara början för Northvolt, som tidigare meddelat att det hoppas få bygga ytterligare 4–5 likadana fabriker i Europa, under kommande år.

Northvolt beställde nyligen litiumhydroxid från Australien. Det meddelade nyhetsbyrån Reuters igår. Den kommer att levereras från och med nästa år och fram till år 2025.

Ordern gick till kinesiska Tianqi som nyligen öppnade en processanläggning i delstaten Western Australia och siktar på en årsproduktion på 24 000 ton litiumhydroxid om 1,5 år. Senare ska produktionen fördubblas.

Mellan 6 och 10 procent av det, eller mer, kommer att skeppas till Skellefteå. 

Ytterligare minst 15 procent av produktionen fram till 2022 kommer att skeppas till Northvolts sydkoreanska konkurrent LG Chem, enligt en beställning som blev offentlig för en månad sedan.