JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
söndag 17 november 2019 VECKA 46

Batterier är inte en framkomlig väg att elektrifiera Kinas fordonsflotta. Landet har gjort en helomvändning och istället valt att införa subventioner på fordon som elektrifierats med vätgas och bränsleceller. Detta enligt den  svenska bränslecellstillverkaren Powercell, som rider på vågen.

I Kina finns några av världens största tillverkare av batterier för fordonssegmentet.

Kina är också det land med flest batteridrivna fordon på gatorna. Trots detta har Kina i år valt att fasa ut subventionerna på batterifordon.

– Kina har testat att elektrifiera landets fordon med hjälp av batterier men kommit fram till att det inte är en framkomlig väg i ett land där stora delar av befolkningen bor i lägenheter i mångmiljonstäder, säger Per Wassén, vd för Powercell, i ett pressmeddelande och adderar:

– Förutom att det inte går att bygga tillräckligt med laddstolpar har Kina kunnat konstatera att strömmen i elnätet inte räcker till när andelen batterifordon blir för hög. Det här är en utveckling som vi kommer att se i västvärlden också och som gör att det enda långsiktigt hållbara alternativet för den nödvändiga elektrifieringen av fordonsflottan är vätgas och bränsleceller.

Per Wassén stöder sitt uttalande på vad som just nu sker i Kina. Under året har landet infört omfattande subventioner på fordon som elektrifierats med hjälp av just vätgas och bränsleceller.

Efter att landet drog undan subventionerna på batterier i juni i år har efterfrågan på batterifordon minskat kraftigt, enligt China Association of Automobile Manufacturers. Årets julimånad blev också den första sedan 2008 som försäljningen av batteridrivna fordon minskade på global nivå – Kinas åtstramning bidrog enligt nyhetssajten 24/7 Wall Street till denna nedgång.

För Powercells del är detta positivt. Företaget har sedan tidigare levererat sin bränslecellsstack S2 till en kinesisk underleverantör inom fordonsindustrin. Nu har det kinesiska företaget lagt ytterligare en order värd 1,3 miljoner kronor.

De svenska bränslecellsstackarna ska levereras under årets tredje kvartal.

Powercell, grundat 2008, är en avknoppning från Volvokoncernen.

MER LÄSNING:
 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)