JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
söndag 25 augusti 2019 VECKA 34

Personal på Teslas utvecklingsavdelning för självkörning byts just nu ut eller flyttas runt. Många frestas att spekulera att det är effekter av Elon Musks nya löften om nära förestående självkörning i Teslabilarna.

Senior personal lämnar just nu Tesla, medan andra befordras i Autopilotgruppen, som dessutom struktureras om så att fler rapporterar direkt till Elon Musk.

Uppgifterna kommer från nyhetssajten Electrek, som brukar ha bra koll. Han har hemliga källor med insyn.

I slutet av april höll Tesla investerardag där återigen nya tidsplaner presenterades. Redan då startade en process där chefer och utvecklare  i Autopilot-gruppen fick sparken eller befordrades. 

Den gamla områdeschefen Stuart Bowers ska ha fått dela med sig av en del av sina gamla ansvarsområden med personer under honom som befordrats, bland dem utvecklaren Milan Kovac.

Två mjukvaruutvecklare rekryterades från ett annat Musk-bolag, Space X, nämligen Robert Rose och Jinnah Hosein.

Den grupp som utvecklar mjukvara för Teslas självkörningsfunktioner Autopilot är redan känd för hög personalomsättning. Programchefen Sterling Anderson hoppade av 2016 för att starta eget. Chris Lattner stannade bara i ett halvår som mjuvaruchef och ersattes i fjol av Stuart Bowers och Andrej Karpathy.

Dessa är de höga namn som nämnts. Också flera mellanchefer har åkt in och ut under samma tidsperiod.

Det är lätt att föreställa sig att det finns anställda på Tesla som sätter kaffet i vrångstrupen när deras chef Elon Musk plötsligt twittrar ut nya löften – som han gjorde strax efter midnatt svensk tid, att alla som köpt funktionen Full Self Driving på sin Tesla, kommer att kunna göra den omtalade pr-resan från New York till Los Angeles – redan i år.

Det här är en framflyttning av ett schema som många redan såg som orealistiskt. Resan är komplicerad och sker inte bara på landsväg utan både startar och slutar inne i de båda städerna. 

Sådan är Elon Musks stil – storslagna löften. Ibland får han rätt, ibland får han fel. Och cheferna som tvivlar få sparken – så låter i alla fall spekulationerna.

Eller är personalomsättningen egentligen så orimlig?

Amerikanska entreprenörer i  självkörningsbranschen är kända för hög personalomsättning. Många får feta anbud från konkurrenter och många brinner för att starta eget. Det pågår tvister kring tidigare Tesla-avhopp, där Elon Musk anklagar några av de som bytt häst för att ha tagit med sin företagshemligheter – området är hett. Det finns förmögenheter att tjäna för dem som blir först med en fungerande teknik och affärsidé.

Kanske är stormen i toppen fullt naturlig med tanke på det?

De nya uppgifterna till Electrek om personändringar  har ännu inte kommenterats av Tesla.

MER LÄSNING:
 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)