JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Så fungerar forskarnas Tesla-fälla

Klistra en fejkad sidolinje på vägen så kan du lura en Model S 75 att köra rakt in i mötande trafik. Forskare på kinesiska webbjätten Tencent hittade denna och andra sårbarheter genom att nagelfara Teslans algoritmer. Allt redovisas i detalj i deras rapport.

Om du vill mörda någon i en Tesla – förhoppningvis är det ett ovanligt behov! – så har några forskare på Keen Security Lab på Tencent utvecklat en metod som är kompatibel med Teslas programvara Enhanced Autopilot i Teslamodellen Model S 75. 

De lurar bilens kamera att filen svänger åt vänster och därmed styr bilen över till motsatt färdriktning.

Forskarna placerar ut klisterlappar som en förlängning av sidolinjen så att den leder till vänster sida av vägen. Lapparna är nästan osynliga för ett mänskligt öga. Men Teslas självkörningsfunktion Autopilot låter sig luras.

Tesla använder ingen lidar för sin självkörning, utan bara kamera, ultraljud och radar. Det är kameran som styr filhållningen, närmare bestämt genom att titta på vägmarkeringarna. Forskarna konstaterar att det faktiskt går att  lura kameran genom att skapa en falsk sidolinje.

Forskarna hävdar att detektion av mötande körfält är en nödvändig funktion i en självkörande bil. Sårbarheten skulle enligt forskarna tas bort om bilen visste att linjen leder rakt in i mötande trafik.

I ett annat experiment lyckades forskarna lura Teslan att det regnar, vilket fick som effekt att vindrutetorkarna sattes på – i onödan.

Teslas kommentar är att scenarierna inte är realistiska.

– Föraren kan enkelt förbigå Autopilot när som helst vill genom att använda ratt eller bromspedal, och hen ska alltid vara beredd att göra detta. Också vindrutetorkaren kan styras manuellt.

Här kan du läsa forskarnas rapport (länk till pdf). 

Kanske mer intressant än forskarnas attentatsscenarier, är att de plockat isär Teslans källkod. De redovisar Autopilots algoritmer på både hög och låg nivå för styrningen – från enskilda bitar i meddelanden på CAN-bussen upp till det artificella neuronnät som upptäcker att det regnar.

Om du är intresserad av hur programvara för självkörning fungerar såväl inom klassisk bildbehandling och konventionell programmeringslogik som artificiella neuronnät, är forskarnas analys en guldgruva.

MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)