Skriv ut

Nästa vecka brakar MWC19 loss, jättemässan i Barcelona som numera samlar företag och kunder från betydligt fler områden än mobilkommunikation. Ericsson är som vanligt på plats och visar upp en rad nya produkter och tjänster.

Även om några enstaka kommersiella 5G-nät togs i drift i fjol är det i år det händer, när 5G-mobilerna kommer. Huawei, Nokia och Ericsson turas om att presentera nya 5G-kontrakt, genomföra demonstrationer och klansera produkter.

Vem som ligger först i spåret är för tidigt att säga men den svenska telekomjätten har en hög svansföring.

– Vi har 42 kontrakt med operatörer varav tio gått ut och berättat om det. Det är fler än någon annan, säger Helena Norrman.

För operatörerna är 5G en möjlighet att både hitta nya intäktskällor, som IoT och fast internettaccess, men också att sänka kostnaderna.

– Kostnaden per bit är en tiondel idag jämfört med när LTE lanserades. För 5G kommer det att bli en halvering jämfört med idag, säger Thomas Noren.

I Barcelona kommer det mesta att handla om 5G. Från nya produkter till demonstrationen med Einride där det är möjligt att via 5G-nätet fjärrstyra en av företagets lastbilar som rent fysiskt finns på testbanan Astazero.

Ericsson släpper bland annat nio nya radioprodukter. Det är tre stycken tvåbands makroprodukter och en trebands makroprodukt. Dessa klarar 4G och 5G i banden 1800 MHz, 2100 MHz och 2600 MHz. Dessutom släpps en ny variant av en radio för gatunivån (tänk lyktstolpar) och fyra makroprodukter som klarar även de nya 5G-banden runt 3,5 GHz och dessutom massiv mimo.

En sak som företaget gärna påpekar är att alla radioprodukter som skeppats sedan 2015 är 5G-förberedda. Det innebär att det räcker med en mjukvaruuppgradering för att de ska kunna hantera 5G-NR. Totalt handlar det om tre miljoner enheter. Värt att hålla i minnet är att det finns fysikaliska begränsningar, de klarar exempelvis inte det nya frekvensbandet på 3,5 GHz och inte heller funktioner som kräver massiv mimo.

När det gäller basbandet går det numera att köra antingen lokalt nära radiodelen eller längre bak tillsammans med core-delen. Ericsson kallar lösningen vRan där v:et står för virtualisering.

Tekniken gör så kallad slicing mycket enklare, att med mjukvarustyrning tilldela resurser för en viss användare. Ericsson har demonstrerat slicing tillsammans med operatören TIM i Italien i ett LTE-nät.

En annan funktion som underlättas är Spectrum Sharing där samma spektrum kan användas för både LTE och 5G. Därmed blir övergången till 5G enklare för operatörerna.

– Det kräver ett kraftfullt basband. Vi har 256 kärnor och en arkitektur med parallellprocessering för att klara det, säger Thomas Noren.

Ericsson passade också på att lansera nya länkar i Mini-Linkfamiljen för 5G med en kapacitet på 10 Gbit/s och kort fördröjning liksom en ny medlem i routerfamiljen 6000 med högre kapacitet.

I Barcelona kommer företaget dessutom att visa upp sin Operations Engine som lanserades redan i januari och baseras på artificiell intelligens. Tanken är att AI-motorn är bättre på att upptäcka och förutse problem än människorna som övervakar näten.

– Vi har forskat på artificiell intelligens sedan 2007 och har 600 patent inom området säger Peter Laurin.

I första vändan lanseras 15 användarfall för radionätet, IT-delarna och för planering och optimering av näten.

Ett av användarfallen handlar om så kallade sovande celler. Alla kontrollsignaler ser bra ut men cellen hanterar ingen trafik, det är som om den sov. Resultat blir att kunderna kan tappa uppkopplingen eller så får andra celler mer att göra.

Med den nya AI-lösningen kan driftcentralen i bästa fall få ett larm om att AI-motorn sett tecken på att cellen är på väg att somna. En tekniker har då chansen att starta om cellen innan det sker vilket minimerar störningarna för kunderna.

 Ytterligare 15 användarfall är under utveckling.