Skriv ut

Högre trafiksäkerhet och bättre arbetsmiljö för förarna. Det är målet med Volvo Lastvagnars nya förarstöd som ska häva sladden innan den uppstår och minska risken för avåkning och oavsiktligt filbyte.

Volvo Dynamic Steering

Tekniken bygger på att lastbilens hydrauliska servostyrning assisteras av en elektroniskt reglerad elmotor som kontinuerligt kontrollerar styrningen och ger extra vridkraft när det behövs.

Vid körning i låg hastighet minskar trögheten i ratten med cirka 75 procent, en stor fördel vid backning och manövrering i snäva utrymmen. Rattåtergången sker automatiskt när föraren lättar något på greppet.

Vid högre hastigheter håller lastbilen riktningen stabilt även om underlaget är dåligt eller om ekipaget utsätts för sidovind.

– Funktionerna är framtagna för att hjälpa förarna att undvika några av de vanligast förekommande olyckstyperna vi identifierat genom vår olycksfallsforskning, säger Carl Johan Almqvist på Volvo Lastvagnar i ett pressmeddelande.

Systemen bygger vidare på Volvo Dynamic Steering som automatiskt kompenserar för ojämnheter i vägbanan och eliminerar vibrationer och rattslag. 

I den nya funktionen för att häva sladd samverkar Volvo Dynamic Steering med lastbilens elektroniska stabiliseringssystem. Sensorer i ramen känner hela tiden av lastbilens vinkelrörelser och när minsta tendens till sladd har identifierats aktiveras systemet och hjälper med lätta rattrörelser föraren att motstyra för att stabilisera fordonet. 

Funktionen för körfältsassistans bygger även den på Volvo Dynamic Steering och fungerar från 55 km/h och uppåt. Systemet läser av fordonets position med hjälp av kamerateknik. När systemet identifierar att lastbilen riskerar att hamna utanför körfältet aktiveras styrningen och hjälper föraren att återta kursen. Behövs ytterligare assistans varnas föraren genom svaga rattvibrationer istället för varningsljud.