Skriv ut

Ubers testbilar har varit involverade i fler olyckor, men de har inte blivit allmänt kända. Enligt sajten Ars Technica kräver delstaterna Arizona och Pennsylvania inte att Uber redovisar incidenter som testbilarna är involverade i.

En 49-årig kvinna dog efter att ha blivit påkörd av en självkörande Uber-testbil i Tempe i Arizona i USA den 19 mars. Utredningen är inte avslutad, men händelsen har gett upphov till en debatt kring trafiksäkerheten i testandet av självkörningsteknik i skarp trafik.

Sajten Ars Technica har granskat regelverken och anser att amerikanska myndigheter borde ställa betydligt större krav på de företag som bedriver utvecklingen. De borde framför allt tvingas dela sina erfarenheter.

Kalifornien är ett relativt föredöme och kräver redogörelser för varje incident som testbilar är involverade i.

I Arizona och Pennsylvania kan företag däremot enligt Ars Technica genomföra sina testkörningar utan motsvarande krav. I den utsträckning incidenter kommer till allmänhetens kännedom sker det istället enligt Ars Technica av en slump. 

Den 24 februari körde exempelvis en Uberbil in i sidan på en annan bil i Pittsburgh, Pennsylvania. Den enda orsaken till att detta är känt är att föraren av den andra bilen kontaktade en lokal tevestation för att klaga på hur hon blivit bemött av Uber och för att varna för att Uberbilarna – som är en vanlig syn i trafiken – inte är trafiksäkra.

Problemet med hemlighetsmakeriet är att allmänheten – och till och med myndigheter – missar statistik som skulle kunna hjälpa dem att bedöma riskerna i de pilotförsök som pågår i skarp trafik.

Det är ett allvarligt problem eftersom människoliv står på spel.

Ars Technica efterlyser mer insyn. Även Kalifornien skulle kunna ställa högre krav.  På grund av Kaliforniens redovisningskrav är det känt att en Cruise-bil kolliderade med en motorcykel den 20 december i San Francisco. 

Men Ars Technica föreslår att sensordata dessutom borde släppas fria för att ge allmänheten och forskare en chans att bedöma hur olyckan gick till.

Ars Technica föreslår att transportmyndigheten NTSB, som bland annat utreder Uber-olyckan i Tempe, skulle ges chans att utreda fler incidenter bland självkörande bilar. Eftersom testbilar loggar sina sensordata skulle många utredningar kunna göras med ganska små resurser.

NTSB skulle också, föreslår Ars Technica, kunna ta emot och följa upp tips från allmänheten om självkörande bilar som beter sig underligt i trafiken.

De bilar som utvecklas nu av exempelvis Waymo är inte till salu, utan ska användas i Waymos egen taxiverksamhet. Därmed saknas möjligheten för oberoende part att köpa in bilarna för att plocka isär och analysera deras säkerhet.

Ars Technica föreslår att NTSB ska kräva en djupare teknisk dokumentation av bilarnas säkerhetssystem, exempelvis hur deras redundans är konstruerad, hur deras cyberskydd ser ut och vilka procedurer de har kring underhåll