JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Enea förlorade tvist med storkund

Mjukvaruföretaget Enea ansåg att en av storkunderna betalt 900 miljoner kronor för lite för användningen av realtidsoperativsystemet OSE. Företaget tog kunden till skiljenämnd i november 2016.

Sent i går kom pressmeddelandet. Enea förlorade större delen av målet och tvingas därmed betala 80 procent av kundens kostnader eller 10,1 miljoner kronor plus nämndens kostnader på 3,1 miljoner kronor.

Eneas krav handlade om hur bestämmelserna om beräkning av royalty i avtalet med kunden skulle tolkas. Det ingick inte, som skiljeförfarandet slutligen kom att avgränsas, i skiljenämndens uppdrag att besluta om de finansiella konsekvenserna av utfallet i tvisten. 

Det betyder att det nu är upp till parterna att implementera skiljedomen. Enea är berättigat till mer ersättning men det kommer att bli betydligt mindre än de 900 miljoner som företaget begärde för åren 2004 och framåt.

Tvisten omfattade även en ensidig prissänkning som kunden vill tvinga igenom. Den frågan togs inte med i beslutet utan kommer att hanteras separat.

MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)