Skriv ut

Bilsäkerhetsföretaget Autoliv har dömts av EU-kommissionen att böta cirka 80 miljoner kronor för att ha medverkat i karteller mellan 2004 och 2010. Betydligt större summor kan det dock bli tal om framöver. Fem företag har blivit fällda i en första omgång.

Fem bilsäkerhetsföretag är inblandade och fällda: Autoliv, Tokai Rika, Takata, Toyoda Gosei och Marutaka. Företagen har erkänt att de har samordnat priser på säkerhetsbälten, krockkuddar och rattar till Toyota, Suzuki och Honda.

Företagen ska ha drivit fyra karteller. Dagens böter för Autoliv handlar om deltagande i tre karteller som berör Toyota och Honda.

Enligt EU-kommissionens pressmeddelande togs beslut inom kartellerna främst i Japan.

– Summorna kan bli väsentliga, säger Thomas Jönsson, kommunikationsdirektör på Autoliv till TT.

– Kommissionens utredning är uppdelad i två delar och beslutet i dag rör den mindre, med få specifika kunder. Den kvarstående delen med ett större antal kunder kvarstår och vi kan inte bedöma vilka summor det kommer att handla om eller när den utredningen är klar.

Takata avslöjade tre kartellbildningar medan Tokai Rika avslöjade en. För dessa kartellbildningar slipper de därför böter, enligt EU:s regler.

Hittills har kommissionen bötfällt bilsäkerhetsföretagen på totalt 34 miljoner euro.

Men detta är bara början. Processen fortsätter med flera biltillverkare. Och som Thomas Jönsson påpekar räknar Autoliv med att de kommande böterna kan bli avsevärt högre.

Här kan du läsa kommissionens beslut i ett pressmeddelande (länk).