Skriv ut

Om du tar tåget år 2025 i Tyskland, blir du skjutsad till och från stationen av ett förarlöst fordon, till priset av en lokaltrafikbiljett  – och kanske i den svenska elmoppen Zbee.

Att du rullar så fort du klivit ur huset är en av bilens fördelar mot kollektivtrafiken. Men om du blir skjutsad till och från tåget? Då ändras balansen. 

Det tyska statliga järnvägsbolaget Deutsche Bahn (DB) testar en mixad transportlösning av det slaget. Särskilt på landsbygd hoppas DB att tjänsten ska kunna göra kollektivtrafik till ett mer relevant alternativ

Effektiva rutter räknas ut automatiskt beroende på var folk vill bli upplockade. 

För att bli ekonomiskt intressant ska tjänsten i framtiden vara förarlös. Deutsche Bahn har testat förarlös teknik i Berlin och Leipzig, och denna månad rullar förarlösa minibussar för första gången skarpt i Bad Birnbach i Niederbayern – reservförare finns dock ständigt redo att gripa in. 

År 2025 hoppas Deutsche Bahn att alla matarfordon ska vara förarlösa. Den dagen kommer priset på matartjänsten att vara inbakat i priset för lokal kollektivtrafik. 

– Och ändå ska inte passageraren behöva vänta mer än 10 minuter, säger Berthold Huber, passagerartrafikchef på Deutsche Bahn.

Initialt används fordon i tre olika storlekar – en taxi, en minibuss och sist men inte minst den tresitsiga elmopeden Zbee från Clean Motion i Lerum.

10 000 anställda på Deutsche Bahn i Frankfurt kommer att börja testa matartjänsten i november.

Tjänsten utvecklas på det nybildade dotterbolaget Ioki. Där finns 40 anställda som utvecklar appar och räknar ut planeringsunderlag för kommuner som vill integrera matarkonceptet i sin lokaltrafik.

Hamburg vill. 100 fordon kommer att köra trafikanter till och från S-Bahn kring Hamburg i början av nästa år.

Ioki betyder ”Input Output Künstliche Intelligenz”. 

Kategori: Nyheter