JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Göteborgare gillar sina tysta och rena elbussar. Så på dagen två år efter att eldrivna bussar börjat rulla på linje 55 mellan Lindholmen och Johanneberg i Göteborg kommer en utökad agenda. I juni nästa år ska ytterligare två eldrivna bussar tas i drift på linje 16. Samtidigt utökar parterna demoarenan till att omfatta andra eldrivna tunga fordon.

– Vi vet att invånarna i Västra Götaland vill ha fler elbussar, och att de som idag reser med elbussarna på linje 55 är väldigt nöjda, säger Ulrika Frick, som ansvarar för kollektivtrafikensutveckling i Västra Götaland, i ett pressmeddelande.

FAKTA

ElectricCity – sjösatt 2013 – är ett samarbete mellan företag, forskare, myndigheter, stad och region. Syftet är att utveckla, testa och utvärdera nya lösningar för hållbara transporter och en hållbar stadsutveckling. Parterna är Volvokoncernen, Västra Götalandsregionen, Västtrafik, Göteborgs Stad, Chalmers tekniska högskola, Energimyndigheten, Johanneberg Science Park, Lindholmen Science Park, Göteborg Energi, Ericsson, Älvstranden Utveckling, Keolis, Akademiska Hus och Chalmersfastigheter.

ElectricCity är motorn bakom elbussinitiativet i Göteborg. Det som kastat mest ljus på ElectricCity-samarbetet är busslinje 55 där tio helt eller delvis eldrivna bussar går i demonstrationstrafik sedan 2015 (länk) – tester som enligt ursprunglig plan ska avslutas nästa år.

Nu har dock beslutet reviderats. Testerna ska fortsätta fram till år 2020, och dessutom utökas.

Premiären för de två nya eldrivna ledbussarna sammanfaller med att Volvo Ocean Race kommer till Göteborg i juni 2018. Då ska de två prototypbussarna gå i demonstrationstrafik mellan Nordstan och Frihamnen. Därefter ska de användas på linje 16, som kommer att utrustas med laddinfrastruktur och hållplatsfunktioner för elektrifierad högkapacitetstrafik.

Samtidigt utvidgas demoarenan till att inte enbart omfatta kollektivtrafik, utan även andra eldrivna tunga fordon. Vad det innebär mer exakt framkommer inte.

Likaså ska man inom ramen för ElectriCity börja testa lösningar inom automation, exempelvis automatisk angöring av hållplatser (Bus stop docking) och busståg där bussar kör i fordonståg i stadstrafik (platooning).

MER LÄSNING:
 
magasinet

230 elektronik­konsulter

Registrera ditt företag nu!
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik
Anne-Charlotte
Sparrvik
+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)