Skriv ut

I fredags inledde EU:s konkurrensmyndighet en fördjupad utredning kring Qualcomms köp av NXP. Om köpet går i lås blir Qualcomm ledande leverantör av kretsar för fordonsindustrin vid sidan av sin redan befintliga dominans inom kretsar för exempelvis smartmobiler. EU oroas av att förvärvet leder till högre priser, färre val och minskad innovation.

För knappt två år sedan gav EU sitt godkännande till NXP:s köp av Freescale – förutsatt att NXP sålde sina krafttransistorer för rf, som främst används i radiobasstationer. Duon skulle annars bli alldeles för dominant inom detta teknikområde, menade EU.

Sagt och gjort. Krafttransistorerna såldes och NXP seglade upp som världens största halvledartillverkare inom fordons- och industrisektorn.

Ett år senare – oktober 2016 – slår Qualcomm till. Företaget lägger ett bud på NXP värt cirka 39 miljarder dollar. Det är den största affären någonsin inom halvledarindustrin.

Men nu höjer EU röd flagg.

Amerikanska Qualcomm har genom åren skördat stora framgångar på mobilkretsar. Genom NXP-köpet breddar det dessutom sin verksamhet till fler områden inklusive fordon, IoT, säkerhet och NFC.

Kommissionen noterar en rad betänkligheter kring det kombinerade företagets möjlighet att eliminera konkurrensen och salta priser. Oron gäller framförallt den försvagade konkurrensen på halvledare som används i mobila enheter, som smartmobiler, och inom bilindustrin.

I ett pressmeddelande benar kommissionen upp sin oro i tre punkter:

• Det sammanslagna företaget skulle bli starkt både inom basbandskretsar och kretsar för NFC och secure elements (SEs). Därmed kan det utesluta konkurrerande leverantörer från dessa marknader.

• Det sammanslagna företaget skulle ha förmåga och incitament att ändra NXP:s nuvarande licenspraxis för immateriella rättigheter, särskilt när det gäller NFC-teknik. Kommissionen planerar att undersöka om detta kan leda till konkurrensbegränsande effekter, till exempel ökade royalties för kunder och/eller uteslutning av konkurrenter.

• Samgåendet skulle undanröja konkurrensen mellan företag som är verksamma på marknaderna för halvledare som används inom bilindustrin och i synnerhet inom det växande segmentet V2X, som ska utläsas vehicle-to-everything och innebär att fordonen i realtid kan kommunicera med varandra och med omgivningen.

EU-kommissionen har till den 17 oktober på sig för ett beslut.