Skriv ut

Om du är ute på vägarna i trakterna av Eindhoven nästa år mitt i natten, så bli inte rädd för spöken om du plötsligt får se en BMW i3 smyga fram sakta i bussfilen – med tom förarstol. Det är ett fordon från bildelningsföretaget Amber som är på väg till sin första morgonkund.

Nederländska startuppföretaget Amber kan bli först med att få ut förarlösa bilar på vägarna.

– Övervakade tester ska inledas så snart som möjligt, säger Kate Brunton på Amber till Elektroniktidningen.

I mitten av nästa år ska testerna vara avslutade och bilarna köra sig själva utan några människor i bilen. 

Hur självkörningen kommer att användas är minst lika spännande. 

Amber driver en bildelningstjänst och tänker låta tomma bilar köra sig själva till kunder.

– Därmed kommer vi kunna att se till att våra kunder, som idag är företag, kommer att ha en bil redo och väntande på dem när de behöver den.

Förklaringen till att Amber kan bli så tidig med oövervakad självkörning när den typiska ambitionsnivån ligger ett par, tre år senare, är att bilarna rullar mitt i natten i tomma bussfiler och i låg hastighet. Det är något som minskar svårighetsgraden och ökar säkerheten.

Ingen av dessa försiktighetsåtgärder minskar värdet av bildelningstjänsten som sådan. Tvärtom spar bilen energi genom att rulla sakta.

Gradvis kommer Ambers bilar senare att börja våga sig på svårare trafikförhållanden, allteftersom teknikutvecklingen på området fortskrider. 

Amber har hittills fått mest uppmärksamhet för utvecklandet av en egen självkörande elbil. Den är likt flera andra bilar som utvecklas just nu specifikt anpassad för bildelning, som tros bli en stor marknad.

Samtidigt driver Amber bildelningstjänsten Amber Mobility med elbilen BMW i3. Det är den som i mitten av nästa år kommer att bli självkörande.

Första anhalt blir Eindhoven. Därefter kommer självkörningen att börja användas över hela Nederländerna och till sist kommer den att rullas ut i Europa. Idag är bildelningskunderna företag men tjänsten kommer att utvidgas till privatpersoner.

När den egna bilen är klar kommer Amber att börja leverera bildelning till ett pris som låter för bra för att vara sant: 33 euro i veckan. 

För det priset kommer bilar att levereras till en plats på promenadavstånd från dig, var du än befinner dig i Europa. 

Beloppet summerar sig till 16 400 kronor på ett år vilket kan jämföras med de mellan 50 000 och 180 000 kronor som det kostar per år att äga en bil, enligt en kostnadskalkyl från Motormännens riksförbund för år 2015.

Prisskillnader av det slaget har förutspåtts av analytiker, forskare och biltillverkare och är en orsak till att de tror att bildelning kommer att bli det dominerande sättet att färdas privat i bil i framtiden.

– För dagens bilar låter det helt klart för bra för att vara sant, säger Kate Brunton på Amber till Elektroniktidningen.

– Bilar av idag är inte byggda för delning, det vill säga för intensiv användning dagligen av många olika människor.  De byggs för att ägas. En genomsnittlig bil står stilla 90 procent av tiden.

Den egna bilen Amber One kommer att ha en praktisk räckvidd på 400 km. Den är byggd för att tåla bildelning och kommer inte att vara slutkörd förrän kilometerräknaren står på 1,5 miljoner.

– Detta ger oss en extremt låg löpande kostnad vilket gör det möjligt för oss att erbjuda tjänsten till ett så lågt pris.

För att trimma logistiken kommer bilarna dels att utnyttja det de vet om kundernas vanor och dels samordna realtidsinformation om varandra och kunderna. Oclså att bilarna kan transportera sig själva till nästa kund sänker kostnaderna.

För att implementera självkörningen har Amber hjälp av den nederländska forskningsorganisationen TNO som tar fram mjukvara och testar sensorerma.

Tomtom tillhandahåller de centimeternoggranna 3D-kartor som självkörande bilar använder som referens till miljön de ser kring bilen. Bilarna är uppkopplade via KPN:ns mobilnät, som dessutom hjälper till med positionsbestämning. 

Ytterligare två partners är grafiktillverkaren Nvidia och mjukvarujätten Microsoft.