JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Bosch tror på rejält billigare litiumjonbatterier
Fiat 500e, den första bilen som serieproduceras med Bosch-batterierRobert Bosch Battery Systems utvecklar en egen litiumjon-teknik. Målet är att få ned kostnaden för batterier till en tredjedel av dagens kostnadsnivå. Når man målet bygger Bosch en helt ny batterifabrik i Europa.
Det rapporterar nyhetsbrevet ”Omvärldsanalys av energieffektiva vägfordon”, som finansieras av Energimyndigheten och administreras av Svenskt hybridfordoncentrum.

Det tyska elektronikföretaget Bosch har aviserat en uppdaterad batteristrategi före sommaren men redan nu lättar Bernd Bohr, ordförande för Bosch Automotive Group, på förlåten.

Bosch räknar med att elbilsmarknaden växer så att det 2020 säljs tolv miljoner elektrifierade fordon per år. Sex miljoner är hybrider, tre miljoner plug-in-hybrider och tre miljoner helelektriska bilar.

Bernd Bohr, ordförande för Bosch Automotive GroupOm Bosch ska bli en tillräckligt stor aktör på marknaden, med minst 20 procent marknadsandel, behöver Bosch investera mer än 10 miljarder euro, enligt Bernd Bohr.

Bosch har haft ett joint venture med sydkoreanska Samsung om batterier till elfordon. Företagets namn var SB Li Motive.

Bosch och Samsung hade dock olika syn på den framtida inriktningen. Samsung ville bredda till elektronikprodukter men Bosch ville fortsätta med fordonsbatterier.

Det slutade med att Bosch tog över SB Li Motive i höstas och lade in verksamheten i dotterbolaget Robert Bosch Battery Systems.

Bosch har 1 100 anställda som arbetar inom elektromobilitet varav cirka 500 som arbetar med batterier.

Fiat  500e, som ska gå i  produktion i  år,  är den första produktionsbilen som kommer att använda batterier från Bosch Battery Systems.

Så här ser intäktskalkylen ut som triggar Bosch att satsa på elbilsbatterier:


Komponenter till en fyrcylindrig dieselmoter ger 800-900 euro i intäkt per fordon för Bosch
En elektrisk drivlina för elmaskiner  och kraftelektronik ger 1200-1500 euro per fordon.
Batterier till eldrivna fordon ger 6000 euro i intäkt per fordon.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)