JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
tisdag 15 oktober 2019 VECKA 42
Den svenska antennspecialisten Smarteq har haft ett tufft kvartal med en försäljning som minskat med hela 39 procent mot samma period i fjol. Kvartalets ljusglimt var Volvos lansering av en ny lastbilsgeneration där Smarteqs antennlösning finns ombord.
Kistabaserade Smarteq utvecklar antennsystem för trådlös kommunikation till och från fordon, mellan utrustningar och maskiner samt för trådlös överföring av tal och data. I fjol höst tog företaget beslutet att växlade fokus från utveckling av de egna produkterna till försäljning och för att stärka sin finansiella situation tog företaget in 14,1 miljoner kronor i en nyemission i våras.

Trots dessa åtgärder är företagets ekonomiska situation fortsatt tuff. Under årets första nio månader uppgick försäljningen till 38,7 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 43,5 miljoner kronor motsvarande period året innan. Minskningen kan i första hand härledas till årets tredje kvartal vars försäljning slutade på 8,5 miljoner kronor, mot 13,9 miljoner kronor i fjol.

Försäljningen har framförallt gått trögt inom affärsområdet Communication och M2M, orsakat av att internationella kunder blivit mer avvaktande och distributörerna inte valt att fylla på sina lager.

En ljusglimt är dock Volvo Lastvagnar lansering av sin nya lastbil i FH-serien i september (se länk).  Den innebär att Smarteqs enskilt största investering kommer att övergå från projekt till leverans av färdiga produkter om cirka ett år.

– För våra framtida intäkter är denna affär betydande och inom två år kommer Smarteqs omsättning mer än fördubblas i samma takt som Volvo producerar den nya lastbilen. Efter lanseringen har Smarteq dels fått förfrågningar från andra kunder i samma segment men också efterfrågats som aktör i nya forskningsprojekt om framtidens kommunikationslösningar i fordon. Smarteq ingå sedan tidigare i flera forskningsprojekt för framtida teknikplattformar, skriver Smarteqs vd Johan Hådén i företagets färska kvartalsrapport som släpptes idag.

Ett annat teknikområden som Smarteq ser positivt på är automatiska elmätare, där företagets ställning främst stärkts i Estland, Norge och England.

Likaså efterfrågas antenner för bättre täckning av mobilt bredband allt mer.  

– Vi fortsätter vår satsning inom detta område där vi ser att vår nya distributör vinner allt fler affärer och vi förväntar oss en positiv effekt i försäljningen för kommande kvartal. Vi kommer att kunna se Smarteqs kvalitetsantenner finnas tillgängliga i allt fler butiker för hemelektronik som tillbehör för mobilt bredband, skriver Johan Hådén i kvartalsrapporten.

Antalet anställda i företaget har minskat från 19 i fjol till 15 idag.
MER LÄSNING:
 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)