JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Japan ska ta svensk sensor till bilen
Göteborgsföretaget Axsensor – specialist på ljudbaserad nivåmätning – har skrivit avtal med japanska Alps Electronics som ska bana väg för den svenska tekniken in i framtida bränsletankar. De båda menar att flottören har gjort sitt, och att det nu är det dags för enkel elektronik att ta över i bilen.
Idag används mekaniska vipparmar eller flottörer för att mäta nivån i bilarnas bränsletankar. Det vill svenska Axsensor ändra på, och menar att dess sensorlösning är mer robust och hållbar då den inte innehåller rörliga delar.

– Vi använder en akustisk metod som i volym kan bli lika billig som dagens mekaniska, fast betydligt mer tillförlitlig. Den är noggrannare när det bara är lite bränsle kvar i tanken, och då är det ju som viktigast att mäta rätt, säger Jan Boström vd på Axsensor till Elektroniktidningen.

Men för att nå ut brett i fordonsindustrin måste lilla Axsensor ta hjälp utifrån. Det är där den japanska elektronikjätten Alps Electronics kommer in i bilden. De två företagen har just skrivit ett avtal som ger Alps exklusiv rätt att använda den svenska tekniken i fordon världen över. Nyligen köpte dessutom Alps en del aktier i Axsensor, vilket innebär att japanerna numera äger runt fem procent av företaget.

Den svenska lösningen består i stort av en sensor som placeras i änden av ett plaströr samt en mikroprocessor som sköter signalbehandlingen. Sensor är piezoelektrisk – i grunden en enkel typ som normalt brukar användas i piezobuzzer-högtalare – men som har anpassats för tillämpningen. Bränslenivån detekteras med hjälp av en ljudpuls som skickas i röret och reflekteras när den når ytan, likt en radar.

– Vi har flera patent och patentansökningar på sensordelen och på de detekteringsalgoritmer som används, säger Jan Boström.

Axsensor grundades 2003 av Jan Boström som fortfarande är företagets enda anställda.

– Samtidigt har ett flertal konsulter har varit engagerade i utvecklingsarbetet, stundtals fem företag. Dessutom jobbar även ett gäng på Alps i Japan med att utveckla tekniken, berättar Jan Boström.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)