JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Electroengine lämnar Gävle

Electroengine lämnar Gävle

Igår blev det klart att elbilsföretaget Electroengine inte får några stödpengar i Gävle. Företaget  lämnar därför orten med omedelbar verkan.
Det var i juni förra året som det Uppsalabaserade uppstartsföretaget Electroengine berättade att företaget avsåg att dra igång utveckling och produktion i Gävle.

– Det finns oerhört många personer som passar oss. Där är Gävle rätt unikt, sade Electroengines vd Thomas Bergfjord till Gefle Dagblad den gången.

Företaget planerade att tillverka elektronikdetaljer och elmotorer för fordonsindustrin i Gävle. Till att börja med skulle ett tiotal personer få arbete. På sikt så mycket som 400 till 500 personer (länk).

Men Thomas Bergfjord hade också räknat med ekonomiskt stöd på många miljoner från regionen, ett stöd som i stort sett uteblivit. Totalt säger sig Electroengine ha satsat 28 miljoner i projekt i Gävle, bland dem en eldriven båt, en eldriven Volvo och en eldriven stadsbuss som skulle har testats i stadstrafik i Gävle.

Efter en konflikt som delvis förts i media om vad som sagts stod det i går klart att företaget inte får några pengar från Länsstyrelsen eller Region Gävleborg.

– Vi tycker att de här projekten är intressanta främst för Electroengine, och då är vi fel finansieringskälla, säger utvecklingschefen på Region Gävleborg Ann Christin Gagge till Gefle Dagblad.

Ansökan har snabbehandlats sedan den lämnats in förra veckan. Varför den inte lämnades in redan när Electroengine planerade för en etablering förra året framgår inte.

– Det är katastrofalt. Hade vi fått veta att vi inte platsat i projektarenan hade vi agerat annorlunda, säger Electrengines vd Thomas Bergfjord till Gefle Dagblad.

Electroengines affärsidé är att kunna leverera alla ingående komponenter till den elektriska drivlinan, döpt till True Electric. En av de viktigaste delarna är det egenutvecklade batterihanteringssystemet, TEBS (True Electric Battery System), som behövs för att övervaka laddningen av batterimodulerna i bilen. Elektroniktidningen beskrev tekniken i december förra året (länk).
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)