JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Nya detaljer om Sandy Bridge

sandyNya detaljer
om Sandy Bridge

Intels nya CPU-arkitektur kan göra två minnesläsningar på en klockcykel. Det är en av nyheterna som släppts om Sandy Bridge på Intel Developer Forum, som just nu pågår i San Francisco.
Den största nyheten om Intels nya arkitektur Sandy Bridge – att den har en grafikkärna integrerad på chipet – är känd sedan tidigare.

Den första laddningen Sandy Bridgeprocessorer är avsedda för persondatorer och bärbart och kommer att finnas i handeln före april nästa år.

Du kan inte bara byta ut CPU:n, utan behöver ett nytt kretspaket. Det heter LGA-1155 och erbjuder bland annat dubblerad överföringshastighet på ett PCI Express-spår till två gånger 500 Mbyte/s.

Sandy Bridge kommer att erbjuda konsumenterna en märkbar prestandaökning. Det tror i alla fall nyhetssajten Anandtech som testat förhandsexemplar och bland annat anser att den integrerade grafikkärnan – med upp till 12 beräkningsenheter – kan tävla med billiga externa grafikprocessor i prestanda.

Den högre prestandan i Sandy Bridge har många olika orsaker.

Både CPU- och GPU-delen av processorn kan köras i turboläge – det vill säga under en kortare tid,10–20 sekunder, gå upp till en högre klockfrekvens. Exempelvis klockas den fyrkärniga processorn Intel Core i5 2500S normalt till 2,7 GHz, men kan i turboläge låta en av kärnorna gå upp till 3,7 GHz. Oberoende av detta kan grafikkärnan temporärt klockas upp från 850 MHz till 1100 MHz.

Det finns effektmätare på chipet för att förhindra överansträngning. Och praktisk nog kan ström dirigeras om till de delar av chipet som för tillfället sprintar.

De första processorerna i arkitekturen har upp till fyra CPU-kärnor som är singel- eller dubbeltrådade. Sent 2011 eller tidigt 2012 släpps server-CPU:er på Sandy Bridge med upp till åtta kärnor.

Kärnorna är kopplade i ett ringnät där varje länk kan transportera 96 Gbyte/s. Ringen är enligt Intel skalbar till upp till 20 kärnor.

Storleken på L1- och L2-cacheminnet är 64 kbyte respektive 256 kbyte. L3-cache är upp till 8 Mbyte och det delas med grafikkärnan.

Vektorenheten är på 256 bitar och kan laddas med två ord per minnescykel.

Anandtech har en flersidig artikel om hur branch prediction, OOO-exekvering och andra små detaljer i arktaktiren är utformade.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)