Skriv ut
Att driva och underhålla kundernas telenät står redan för 40 procent av Ericssons omsättning, och kommer på medellång sikt att nå över hälften. Det säger tillträdande vd Hans Vestberg i en intervju med Financial Times.
Hur ska Ericsson behålla sitt ledarskap inom mobiltelefoni, klara konkurrensen från i första hand Huawei, och samtidigt få de blödande dotterbolagen Sony Ericsson och ST-Ericsson på fötter? När Hans Vestberg intervjuas i Financial Times poängterar han två saker som absolut viktigast - ledarskap inom mobilitetsteknik och inom tjänstesektorn.

– Det viktigaste är att behålla det ledarskapet. Vi är nummer ett där idag. Det är förstås en utmaning, men det kan inte finnas någon annan prioritet, säger han.

Han säger sig vara övertygad som att Ericsson kan bibehålla de konkurrensfördelar man får från sina innovationer. Frågan om LTE kommer att bli mer lyckosamt än Wimax viftar han undan som vore det en självklarhet. Och han lyfter fram tjänstesidan som en vinstmaskin med tillväxt.

– Tjänsternas andel av omsättningen kan gå upp till 50 procent på medellång sikt, säger han utan att tidningen specificerar närmare vad det innebär.

Att han lyfter fram tjänsterna - drift och underhåll av operatörernas telenät - är inte så konstigt. Det är där han har sina rötter, och det var resultatet därifrån som gjorde att styrelsen utsåg honom till vd.

Att tjänsterna genererar vinst är dock inte uppenbart. Ordern från amerikanska Sprint som signerades i somras, värd 5 miljarder dollar under sju år, kommer exempelvis att medföra initialkostnader som trycker ner vinstmarginalen med två procentenheter under årets fjärde kvartal, enligt Financial Times.

Hur Sony Ericsson, eller för den delen ST-Ericsson, åter ska bli vinstgivande går artikeln inte in på. Dock lovar Hans Vestberg att Ericsson kommer att stödja sitt delägda mobiltelefondotterbolag i den kampen. Hur Ericsson tänker förhålla sig till Sony Ericsson på lång sikt vill han dock inte svara på.

Hans Vestberg, 44, beskrivs av Financial Times som en "energisk Ericssonveteran" som jobbat på ett flertal av Ericsson 110 kontor världen runt, inklusive Brasilien, Kina och USA. Och bara en gång under intervjun ska han ha blivit svaret skyldig, nämligen på frågan om han är redo för den kändisstatus som vd-skapet på Ericsson för med sig.

– Jag tror inte att någon kan vara redo för det, svarade han.

Hela Financial Times artikel finns att läsa här (länk).