Skriv ut
Greenpeace klimatkampanj Cool IT Challenge släpper den första av en serie domslut över hur ett dussin stora IT-företag svarar upp mot Greenpeace nya miljöutmaningar. IBM och Sun ligger i topp. Nokia är sjua.
Intels Paul Ottelini och Nokias Olli-Pekka Kallasvuo är två av de företagsledare som representeras av varsitt rollspelskort på Greenpeace hemsida. Kortet beskriver deras styrkor och svagheter när det gäller att svara upp mot Greenpeace utmaningar.

Ett av uppdragen är att föra ut miljöorganisationens agenda inför klimatkonferensen i Köpenhamn. Greenpeace har skrivit spelreglerna.

"Jonathan Schwartz företag är den som placerar sig bäst när det gäller klimatfrämjande, med fina poäng för sitt förespråkande av 25 procents nedskärning i USA till år 2020 från nivån som gällde år 1990".

Så skriver Greenpeace om Sun som delar förstaplatsen med IBM. De bådas poäng ligger fortfarande bara på 29 av 100 möjliga.

Noterbart är att Ericssons vd Carl-Henric Svanberg inte är med i Greenpeace kortlek.

Läs mer om kampanjen i en tidigare notis i Elektroniktidningen.