Skriv ut
På Kastrups flygplats i Köpenhamn ska SAS testa ett system där RFID och Bluetooth kombineras för att hålla ordning på passagerarna i terminalerna. Den passagerare som befinner sig för långt från gaten när det är dags för ombordstigning kan räkna med ett SMS.

Ungefär 4 procent av försenade flygavgångar från Kastrup beror på att passagerare inte infunnit sig i tid vid avgången. Och varje dag måste 300 passagerare kallas på via högtalarsystemet. Detta vill flybolaget SAS ändra på, och testar därför ett system där passagerarna vid incheckningen får en RFID- och Bluetoothförsedd plastbricka, som återlämnas vid ombordstigningen, skriver webbtidningen RFID Journal.

RFID-tekniken visar i realtid var passageraren befinner sig med en noggrannhet på omkring 100 meter. Systemet delar in passagerarna i tre grupper, grön för de som är nära gaten, gul för dem som kan hinna till gaten om de skyndar sig, och röd för de som inte har någon chans att komma i tid. När det är dags för ombordstigning skickas ett SMS via Bluetooth till de "gula" passagerarens mobiltelefon. De "röda" passagerarna kan om nödvändigt bokas om, och deras bagage tas bort från flyget.

Premiärtestet gjordes den 15 maj, då 106 passagerare fick prova tekniken och då även ge samtycke till att medverka, och att deras namn och mobilnummer registrerades för ändamålet.

Systemet kallas Gatecaller och är utvecklat av danska Lyngsø Systems i samarbete med Köpenhamns IT-universitet och Risø National Laboratory, med Bluetooth-utrustning levererad av Blip Systems. Danska staten har finansierat utvecklingen med 16 miljoner kronor.

Systemet kan även användas för att planera bemanning vid säkerhetskontroller och för att hjälpa till att hitta borttappade barn. I framtiden ska data från systemet även användas för planering av framtida om- och utbyggnader av Kastrup.