JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. RFID för 1,2 miljarder dollar
Marknaden för RFID-produkter kommer i år att överskrida 1,2 miljarder dollar, upp 31 procent från ifjol. År 2012 uppgår marknaden till 3,5 miljarder dollar. Det hävdar analysföretaget Gartner i en rapport.
Krav på nya funktioner snarare än låg kostnad driver numera på marknaden för RFID. Det gör inte bara att marginalerna ökar utan också att allt fler lockas in på marknaden, hävdar Gartner som spår snabb konsolidering inom såväl hårdvara som mjukvara.

Analytikerna påpekar att aktörer som det amerikanska försvaret och butikskedjan Wal-mart drivit fram snabb produktutveckling under stor press på såväl tid som kostnader. Det har visserligen snabbat upp anammandet av tekniken, men också försenat standardiseringsprocessen, något som nu dock är åtgärdat.

- Numera har företagen insett att värdet med RFID ligger i affärsprocessen och affärsutvecklingen, inte i tekniken som sådan, skriver Gartner i ett pressmeddelande.

Tillväxten i Europa var inte riktigt lika stark som i övriga världen, den stannade på 23 procent. RFID-användningen i vår del av världen fokuserar mer på lågvolymtillämpningar, som medicinförpackningar och övervakning, medan volymtillämpningar som handel och logistik inte har blivit lika populära här ännu. Det kan dock ändra sig under den kommande treårsperioden, menar Gartner.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)