Skriv ut
Det faktum allt fler funktioner i bilarna styrs av elektronik innebär en del trubbel för tillverkarna. Men det är samtidigt en chans för Göteborgsföretaget Movimento, som utvecklar diagnos- och programmeringsverktyg för elektroniksystem i fordon.
De 30 miljoner som finska Eqvitec satsar i Movimento ska användas för att vidareutveckla produkterna och för marknadsföring utomlands.

- Vi ska anställa 40 personer, de flesta i Göteborg, och öka omsättningen från 20 miljoner till 60 miljoner på 18 månaders sikt, säger Jochim Fritzon som är vd på Movimento.

Han grundade företaget 2003, och det har snabbt växt till 25 personer och en omsättning på 20 miljoner kronor.

- Vi kom till en punkt i fjol där vi insåg att vi inte kunde fortsätta växa i den takt vi ville av egen kraft. När vi fick Stora Designpriset förra året kom vi upp på radarskärmarna hos riskkapitalisterna.

Det som gör att Movimento har potentialen att växa så snabbt är den explosionsartade ökningen av elektronikinnehållet i bilar och andra fordon. Det leder till ett allt större problem för tillverkarna som både ska ladda programvara men också får allt svårare att testa och felsöka elektroniksystemen.
Movimentos produkter kan i princip användas i alla faser av fordonets livscykel, från utvecklingsarbetet till serviceverkstäderna. Produkterna kan hantera runt 20 databussar inklusive Can, Most, Lin och Flexray.

- Programvaran baseras på forskning från Chalmers och vi kör den i en DSP, säger Jochim Fritzon.

I utvecklingsfasen kan Movimentos produkter användas för att emulera delar av systemet som inte är klara men det kan också logga och tidsmärka trafiken på de olika bussarna, användas för felsökning eller injicera fel. Produkterna kan också användas för att ladda programvara i det löpande bandet eller så sent som i bilhallen innan kunden hämtar ut bilen.

Även serviceverkstäderna har behov av analysverktyg. Visserligen använder alla biltillverkare samma kontakt, men det finns mellan 50 000 och 60 000 felkoder att hålla rätt på.