Skriv ut
Fyra projekt med en sammanlagd budget om 40 miljoner kronor har kommit igång i det program för bilelektronik som ingår i regeringens Trollhättepaket.
På kort tid har V-ICT, det Vinnovaledda program för telematik och informationsteknik i bilar som blev resultatet av regeringens så kallade Trollhättepaket, kommit igång. Paketet förmådde förvisso inte övertyga GM om att förlägga mer bilproduktion till Trollhättan, men det tillför svensk bilelektronik 250 miljoner kronor i forskningsanslag som ska stärka fordonsindustrins konkurrenskraft.

Avtalet för programmet skrevs under den 27 juni, efter åtta månaders utredning. Redan i september beviljades anslag till de första projekten.

Det största, budgeterat till 23 miljoner kronor, drivs av Saab. Syftet där är att få fram en generell programvaruplattform som ska användas i alla styrlådor i GM:s produktlinjer. När projektet är klart ska man ha metoder och verktyg framme som gör det möjligt att dela programvarufunktioner mellan olika GM-modeller, återanvända programvara och kunna specificera hårdvaruoberoende programvara.

Volvo driver ett projekt budgeterat till drygt 10 miljoner kronor kring hur man på distans kan mäta slitage i bilar diagnostisera risk för fel diagnostiseras innan bilen havererar.

Scania driver två mindre projekt – ett som liknar Volvoprojektet och ett som handlar om hur bärbara elektronikenheter påverkar bilen.

- Företagen har haft projekt färdiga att köra igång, förklarar programledaren Vilgot Claesson på Vinnova det faktum att man kommit igång så snabbt.

V-ICT, uttytt Vehicle Information Communication Technology, omfattar minst 250 miljoner kronor och gäller så långt pengarna räcker, dock längst till 2008. Av pengarna är 23 miljoner öronmärkta för vardera Volvo, Volvo Cars, Saab och Scania – allt under förutsättning att företagen skjuter till lika mycket själva. Därtill finns 33 miljoner kronor avsatt för underleverantörer som Ericsson och Teliasonera. Där finns dock ännu inget projekt som beviljats stöd.

- Det har varit svårt att få telekomindustrin och fordonsindustrin att samarbeta. Men vi jobbar på det, säger Vilgot Claesson.