JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. SER: Lås inte in konsumenterna
ImageKopieringsskydd, eller Digital Rights Management (DRM), börjar tyvärr bli en allt större del av den digitala vardagen. Tyvärr, därför att det enda det åstadkommer är sorg och elände för dem som faktiskt betalar för sig. DRM ger inte något skydd mot piratkopiering, utan skyddar mer mot privatkopiering, något som konsumenterna har möjlighet till enligt lag.
Men en annan sak som det ”skyddar” är möjligheten för tillverkaren att bestämma exakt vilken eller vilka plattformar som produkten ska få användas på. Ta den vansinnigt framgångsrika iTunes Music Store som exempel. Över två miljarder musikfiler, 50 miljoner avsnitt av TV-shower och 1,3 miljoner filmer har sålts där sedan start. Problemet är bara att alla dessa filer är smått värdelösa utan iTunes, programmet som används för att spela upp dessa filer. Och har du funderat på att köpa en annan mp3/video-spelare än en iPod? Glöm det. Du kan inte spela dessa filer på någon annan apparat än iPoden. En strålande affär för Apple, en sämre dito för konsumenten. Detta är bara ett exempel, fler finns. Givetvis finns det metoder för att komma runt Fairplay (Apples DRM), men det är bara en symptomatisk behandling och åtgärdar på inget sätt problemet.

Det finns en annan spännande sak med DRM, det håller inte tätt. Ge en motiverad grupp personer tillräckligt med tid så kommer de att knäcka eller komma runt det. Ett fint exempel på det är AACS, det DRM-system som används på Blueray och HD-DVD. Det har tagit många år och en stor mängd miljoner att specificera. Men hur många år och miljoner tog det innan någon lyckades ta sig runt systemet? Svaret är: en knapp månad och inga miljoner alls. Allt som krävdes var dedikation, tid och bollplank i form av andra intresserade. Och vem tror du får betala notan i slutändan för det kalaset? Du och jag. Man kan inte skydda information om man samtidigt måste ge bort nyckeln som gör den möjlig att tolka.

Varje gång det kommit en teknologi som i grunden revolutionerat en viss marknad och etablerade sätt att tänka på så har det alltid skapats två läger i oundviklig konflikt med varandra. De som vägrar anpassa sig till den rådande verkligheten för att de är bekväma med hur det var förr ställs emot dem som ser nya möjligheter att skapa en bättre vardag för sig själva och andra. Precis som den batalj som stod när tryckpressen för första gången såg dagens ljus för många hundra år sedan, ser vi samma sak idag med persondatorer och internet.

Förhoppningsvis blir det, precis som då, informationsfriheten och allmännyttan som till slut segrar.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)