JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Fordonselektronik

Fordonsbranschens framtidslabb invigt

Autoliv, Ericsson, Volvo Cars, Volvokoncernen och Zenuity invigde idag MobilityXlab på Lindholmen Science Park. I labbet ska storbolagen samverka med startups för att utveckla och demonstrera säkrare och effektivare transporter.

Industrins minsta kraftmodul i sitt slag

Linear Technology – numera ägt av Analog Devices – fortsätter att addera enheter till sitt µModule-koncept, som introducerades för tolv år sedan. Nu lanseras en nedkonverterande omvandlare som hanterar upp till 40 V in. Enligt företaget är den minst i klassen, samtidigt som den klarar tuffa industrimiljöer.

Delphi gör som Autoliv

Den amerikanska fordonsunderleverantören Delphi vill knoppa av verksamheten kring automatiserade fordon i ett separat bolag kallat Aptiv. Autoliv annonserade motsvarande uppdelning den 14 september.

Autoliv köper svensk lidarexpertis

Bilsäkerhetsföretaget Autoliv köper delar av Fotonic, expert på 3D-kameror och lidarteknik. Affären är ett komplement till Autolivs samarbete med Velodyne kring lidar.

22-åring levererar lidar till Toyota

Han började utveckla lidarn när han var 17 år. Den sägs ha en räckvidd och upplösning som helt utklassar konkurrenterna. Nu integreras den i Toyotas självkörningsplattform.

JAN TÅNGRING:
Alla tjänster är roligare än ”transport”
Det är inte transport som tjänst du vill ha. Det är fullt kylskåp

Teslachip finns i provexemplar

AMD hjälper Tesla att utveckla chips till nästa generation av företagets självkörningsteknik. Provchip testas nu i Teslas bilar. Det säger en anonym källa till nyhetskanalen CNBC.

117 ABB-laddstationer till Tyskland

Rastplatser på tyska motorvägar får 117 nya 50 kW-snabbladdarplatser för elfordon, signerade ABB. Ordern kommer från energileverantören ENBW och kommer att levereras redan i år.

Vad som är känt om Intel i Waymos bilar

Google och Waymo har använt komponenter från Intel i sina självkörande bilexperiment ända sedan starten år 2009, bland annat har Intel specialutvecklat en asic. Nu ska samarbetet fördjupas ännu mer.

Rekordorder för Volvos elbuss

Norska Tide Buss i Trondheim har beställt 25 elbussar med leverans från 2019. Ordern är den hittills största för Volvos helelektriska stadsbuss.

Ascatron släpper SiC-kretsar

De första kiselkarbidkretsarna från Kistaföretaget Ascatron är klara för kundtest. Först ut är högspända dioder på upp till 10 kV. Även MOSFET:ar är under utveckling. De ska finnas tillgängliga under nästa år.

Autoliv vill klyva verksamheten

Passiv säkerhet i ett bolag och aktiv i ett annat. Så ser framtiden ut för bilsäkerhetsföretaget Autoliv om styrelsen får sin vilja igenom.

Zenuity kör in i Ericssons moln 

När framtidens bilar tankar realtidsdata från molnet och byter information med varandra, sker det via Ericssons molntjänst IoT Accelerator. I alla fall om bilarna använder mjukvara från Zenuity, som är Volvos och Autolivs gemensamma företag för mjukvara för ADAS och självkörning.

Lite närmare en egen drönare

I början av förra året visade schweiziska Sensirion upp världens minsta differentiella trycksensor. Nu släpper företaget ett utvecklingspaket där sensorns uppgift är att mäta lufthastigheten i vissa typer av flygtillämpningar.

Biltillverkare väljer Autolivradar som ögon

Svenska Autoliv ska leverera sitt radarsystem till en global, icke namngiven, biltillverkare som ska använda det i sina framtida autonoma bilar. Systemet använder 77 GHz-teknik.

Mutmisstankar mot Uber

USA:s justitiedepartement utreder mutmisstankar mot taxiföretaget Uber. Misstanken gäller mutor som Uber ska ha betalt utanför USA.

Siemens stärker sin självkörningsportfölj

Siemens köper nederländska Tass, känd för mjukvaruverktyget Prescan som används av forsdonsutvecklare för att simulera fordon, trafik och säkerhet. 

40 månaders fängelse för dieselfusket

James Robert Liang på Volkswagens amerikanska utvecklingsavdelning dömdes i fredags till 40 månaders fängelse och 200 000 dollar i böter för sin roll i fusket med företagets dieselmotorer. 

Byggde bakdörr i artificiellt neuronnät

Återigen har forskare lyckats överlista en automatisk vägmärkesläsare att uppfatta fel vägmärke. Amerikanska forskare visar att det är möjligt att plantera en bakdörr i neuronnät för bildigenkänning.

Deadline på fredag

Du har väl inte glömt att lyfta fram årets ingenjörsgärning? Vem vill du se ta emot årets SER Prize? Senast nu på fredag kan du nominera en person eller en grupp som utvecklat en teknik runt elektronik och som fått sitt genombrott under de senaste åren.

 
magasinet

230 elektronik­konsulter

Registrera ditt företag nu!
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik
Anne-Charlotte
Sparrvik
+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)