JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Fordonselektronik

Scania behöver mer processorkraft

Elektronik står redan för 10–15 procent värdet i Scanias lastbilar och bussar, och den andelen ökar med en eller två procentenheter varje år. På FoU-chefen Hasse Johanssons önskelista står mer processorkraft för bättre styrning av bränslecykeln och komponenter i kiselkarbid som kan klara värme och höga strömmar. Och han avslöjar att redan nästa år kommer hybridbussar från Scania att rulla på Stockholms gator med superkondensatorer som återvinner bromsenergin till att
accelerera bussen de första tio sekunderna.

Scania behöver mer processorkraft

Elektronik står redan för 10–15 procent värdet i Scanias lastbilar och bussar, och den andelen ökar med en eller två procentenheter varje år. På FoU-chefen Hasse Johanssons önskelista står mer processorkraft för bättre styrning av bränslecykeln och komponenter i kiselkarbid som kan klara värme och höga strömmar. Och han avslöjar att redan nästa år kommer hybridbussar från Scania att rulla på Stockholms gator med superkondensatorer som återvinner bromsenergin till att
accelerera bussen de första tio sekunderna.

Scania behöver mer processorkraft

Elektronik står redan för 10–15 procent värdet i Scanias lastbilar och bussar, och den andelen ökar med en eller två procentenheter varje år. På FoU-chefen Hasse Johanssons önskelista står mer processorkraft för bättre styrning av bränslecykeln och komponenter i kiselkarbid som kan klara värme och höga strömmar. Och han avslöjar att redan nästa år kommer hybridbussar från Scania att rulla på Stockholms gator med superkondensatorer som återvinner bromsenergin till att
accelerera bussen de första tio sekunderna.

Scania behöver mer processorkraft

Elektronik står redan för 10–15 procent värdet i Scanias lastbilar och bussar, och den andelen ökar med en eller två procentenheter varje år. På FoU-chefen Hasse Johanssons önskelista står mer processorkraft för bättre styrning av bränslecykeln och komponenter i kiselkarbid som kan klara värme och höga strömmar. Och han avslöjar att redan nästa år kommer hybridbussar från Scania att rulla på Stockholms gator med superkondensatorer som återvinner bromsenergin till att
accelerera bussen de första tio sekunderna.

Hybridbilar driver kretsefterfrågan

Trots krisen i bilbranschen finns ett stort sug efter hybridbilar, och detta kommer att närapå fyrdubbla marknaden för halvledare till hybriddrivlinor fram till år 2015. Det tror analysföretaget Strategy Analytics.

ESA-budget kan gynna Göteborg

Den europeiska rymdstyrelsen ESA ska de närmaste åren spendera 10 miljarder euro, drygt 100 miljarder kronor, på bland annat en resa till Mars och en ny version av raketen Ariane, något som kan gynna Ruag, före detta Saab Space, i Göteborg.

Bombardier söker ingenjörer i Sverige

Tågtillverkare Bombardier Transportation vill anställa när andra säger upp. Företaget söker just nu efter ett stort antal nya medarbetare till sina anläggningar i Sverige, däribland 40 personer till signalsystemsidan i Stockholm och tio utvecklingsingenjörer i Hässleholm.

Stoneridge varslar 50 i Örebro

Fordonskomponentleveratören Stoneridge Electronics varslar 50 av sina 190 anställda i Örebro om uppsägning. Anledningen är den snabbt vikande marknaden för tunga fordon som lastbilar.

Solcellsbolag vill köpa Opel

Tyska Solar World vill överta hela Opels verksamhet, förutsatt att General Motors ger upp all form av ägande. Planen är att göra Opel till världens första ”gröna” bil. Analytiker samt General Motors tycker idéen är fullständigt löjlig.

Halvledare gör jorden grönare

Electronica Vad kan halvledarindustrin göra för att skydda jordens klimat? Väldigt mycket, blev svaret när fem företagsledare från halvledarindustrin debatterade det heta ämnet under den traditionsenliga paneldebatten på Electronicamässan.

Ramtron siktar mot 16 Mbit

Electronica Världens första ferroelektriska minnen – FRAM – som kan lagra 8 Mbit är vad Ramtron planerar att lansera nästa år. Om marknaden vill, kommer även ett 16 Mbit minne på sikt. Kretsarna tillverkas av Texas Instruments i företagets 130 nm-process.

Autoliv Electronics varslar 25

Autoliv Electronics har varslat 25 av 80 tjänstemän i Linköping. Orsaken är osäkerheten kring EU:s projekt för automatiska nödmeddelanden från fordon.

Ethernet på väg in i bilen

En stor europeisk biltillverkare, troligen BMW, tänker använda Ethernet för att diagnosticera bilelektronik med hög hastighet. Det är första gången Ethernet får fotfäste i bilindustrin, och enligt halvledarbolaget Micrel har fler biltillverkare liknande planer.

Smidigt svenskt alkolås vill in i bilen

I tre år har Autoliv hållit i taktpinnen i ett svenskt forskningsprojekt där målet varit att hitta tekniska lösningar som på sikt kan ge billiga, lättanvända, små och tillförlitliga alkolås. Idag är konceptet verifierat, med en ir-sensor som bas.
Nu startar nästa fas, med vidareutveckling och industrialisering. Om allt går väl ska en första produkt nå marknaden om fyra år.

Semcon drar ned i Göteborg

Konsultföretaget Semcon ska minska antalet anställda med 300 i Göteborg. Bakom den kraftiga neddragningen ligger främst Volvo Personvagnars beslut att inte förlänga uppdrag motsvarande drygt 200 tjänster.

Saab Space har blivit Ruag

För två månader sedan köpte schweiziska Ruag rymddatorföretaget Saab Space i Göteborg. Nu har företaget bytt namn, till Ruag Aerospace Sweden AB.

Göteborgare underhåller i baksätet

Konsultföretaget Mocean Labs från Göteborg har utvecklat en stor del av den hårdvara och mjukvara som används i Visteons nya underhållningssystem för baksätespassagerare. Systemet visades upp på den amerikanska underleverantörsmässan Convergence 2008 i förra veckan.

Slimmad radiomottagare för bilen

Halvledarbolaget Silicon Labs har utvecklat en AM/FM-mottagare på ett chips. Mottagaren siktar på morgondagens fordon och är industrins minsta och billigaste i sitt slag, hävdar företaget.

Mobilen blir bilnyckel

Mobiltelefonen som bilnyckel och styrdon för ljuset i kupén, stolsinställningarna och luftkonditioneringen - kan det vara något? På bilmässan Paris Motor Show visar Sony Ericsson och Saab hur de samarbetat kring mobilen Xperia X1 och konceptbilen Saab 9-X Air.

ABBs Formel 1-teknik vill in i vanliga bilar

Torductor-S är en produkt från ABB som mäter vridmoment i motorer och växellådor i realtid. Idag används den i Formel 1-bilar, men med hjälp av konsultföretaget Prevas ska den få Can-buss och kunna användas även i vanliga person- och lastbilar.
ANNONS:

Oktoberchansen

Vill du ha en Raspberry Pi – den populära enkortsdatorn från Farnell element14?
    Vi delar ut tio Raspberry Pi 3 Model B+ bland de som tecknar en ny prenumeration på Elektroniktidningen under september och oktober. Även trogna prenumeranter som förnyar sina uppgifter kan delta i kampanjen.
    Farnell element14 sponsrar kampanjen, som pågår fram till midnatt den 31 oktober.
    OBS glöm inte att kryssa i rutan för nyhetsbrev för att kunna vara med i utdelningen!
Prenumerera och delta!
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)