JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Fordonselektronik

”Vi har inte stulit IP från Google”

Ljusradarn i Ubers självkörande bilar är resultatet av industrispionage. Det hävdar Waymo (tidigare Google) i en stämning. ”Spionen” ifråga – Anthony Levandowski – är själv en av huvudutvecklarna av den teknik han nu anklagas för att ha stulit.

SiC-event breddar och byter namn

Den 21 maj öppnar den årliga konferensen ISiCPEAW i Stockholm. Fast nu med ett annat namn – IWBGPEAW – eftersom innehållet breddats från energieffektiv kraftelektronik i kiselkarbid till att även inkludera andra halvledare med brett bandgap, som galliumnitrid. Från måndag kan du registrera dig.

Tesla till Trollhättan?

En grupp intressenter försöker få amerikanska Tesla att börja bygga elbilar i Sverige. Ett alternativ som nämnts är bilfabriken i Trollhättan. Det avslöjar radiokanalen P4 Väst.

Nira jobbar vidare med halkvarnaren

Informationen från bilens ABS-sensorer kan inte bara användas för att styra bromsarna, den används sedan många år för att varna om lufttrycket sjunker i något däck. Likaså kan den också användas för att slå larm om halt väglag. Tekniken kommer från Linköpingsföretaget Nira Dynamics och har testats tillsammans med Trafikverket under vintern.

Ford överger semiautonoma bilar

Testförarna envisades med att somna bakom ratten under Fords provturer. Till slut drog Ford samma slutsats som Volvo tidigare gjort: bilen måste ha hela ansvaret för självkörningen eller inget alls.

Spinverse gasar i Sverige

Den finska kommersialiseringskonsulten Spinverse stärker sin verksamhet i Sverige. Dels flyttar det svenska kontoret till KTH i Stockholm för att där komma närmare innovativa startupföretag. Dels har Thorbjörn Ebefors, närmast teknikchef på MEMS-foundryt Silex i Järfälla, tagit över som vd för den svenska verksamheten.

Diagnostiserar laddstolpar

I takt med att det säljs allt fler el- och hybridbilar ökar antalet laddstolpar. Brittiska Seaward har ett testverktyg som ger svar på frågan om en laddstolpe fungerar korrekt och om den är säker att använda.

ISP stoppar drönarexport till Kina

Myndigheten Inspektionen för Strategiska Produkter säger för andra gången nej till att låta Mjärdeviföretaget Cybaero demonstrera ett helikoptersystem för en potentiell kinesisk kund. 

FFI letar strategiska områden

Fordonsstrategisk Forskning och Innovation, FFI, vill dra igång upp till två nya strategiska områden i början av nästa år. De kan som mest pågå i fyra år och få upp till 40 miljoner kronor vardera för hela perioden. Har du idéförslag?

Stockholm mäter trafik via bilisternas mobiler

Radiomottagare längs Stockholms vägar spårar din mobiltelefon via Bluetooth och Wifi. Det är myndigheten Trafik Stockholm som sjösatt ett system från danska Blip. Syftet är att mäta trafiksituationen i realtid.

Intels nya FPGA:er siktar på industriell IoT

Dubbel prestanda eller halva effektförbrukningen. Bägge till halva priset av vad föregångaren kostade. Dessutom transceivrar som klarar 10,3 Gbit/s. Så lanserar Intel (läs Altera) den nya generationen av FPGA-familjen Cyclone 10 som bland annat är tänkt för fordon, industriell automation och professionella ljud- och bildutrustningar.

Torkar torrt i realtid

En vindrutetorkare som kan förutse när vattnet träffar framrutan och sveper bort det i samma sekund. Det låter futuristiskt, men är vad teknikkonsulten Semcon utvecklat och patentsökt.

Volvo bakom ABB:s laddsuccé

Volvo Bussar har beställt tolv laddsystem för elbussar till belgiska Charleroi. Där ska de ingå som pusselbit i Europas största enskilda nätverket för elbussar som ska stå klart nästa år. ABB levererar. Företaget har även fått ytterligare två order på laddstationer för bussar, den ena till den nordamerikanska divisionen av Volvo Bussar.

Ford köper självkörning för en miljard dollar

Ford köper ett AI-bolag i Pittsburgh grundat av två avhoppare från Ubers och Googles självkörningsprojekt. Bolaget är bara en månad gammalt, vilket demonstrerar desperationen i jakten på AI- och mekatronikkompetens.

Bidra till laddstandard för elbuss

Vill du bidra med idéer till hur en europeisk standard för kontaktdon för automatisk laddning av tunga fordon, till exempel elbussar, ska utformas är det dags att agera. Nu drar arbetet igång och  svenska företag, organisationer och myndigheter är välkomna att delta.

Svensk ögonföljning i Volvos självkörande bil

Göteborgsföretaget Smart eye ska tillsammans med Nvidia leverera kamerabaserade övervakningssystem till Volvos självkörande bilar i Drive me-projektet

Eclipse: Optiken som gör din bil smart

Två av de teknikområden som utvecklats mest de senaste tio till femton åren är belysning och automation. Det elektriska ljuset såg i princip likadant ut under hela 1900-talet, men lysdiodernas genombrott som ljuskälla har revolutionerat vårt sätt att skapa belysning. På samma sätt har utvecklingen av kamerasensorn tillsammans med nya snabba processorer öppnat upp för en helt ny värld av automatisering för att förenkla vår vardag.

Hundra miljoner till U-robotar

Undervattensrobotar som har längre räckvidd, är smartare, mer uthålliga och dessutom billigare än dagens. Det står på agendan när det svenska forskningscentret Swedish Maritime Robotics Centre (SMaRC) får 100 miljoner kronor i anslag från Stiftelsen för strategisk forskning (SSF).

Hur ska självkörande fordon säkerhetsgodkännas?

VolvosForskningsprojektet Esplanade ska utveckla metoder för att bedöma säkerheten i autonoma fordon. 32 miljoner kronor ska spenderas under tre år, och en av deltagarna är Volvo Cars.

Svensk-tyskt elvägssamarbete

När Tysklands förbundskansler Angela Merkel och statsminister Stefan Löfven möttes på ett industriforum i Stockholm i förra veckan framkom det att elektrifierade vägtransporter kommer att vara ett fokusområde för de två ländernas framtida samarbete.

 
magasinet

230 elektronik­konsulter

Registrera ditt företag nu!
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik
Anne-Charlotte
Sparrvik
+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)