JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Fordonselektronik

Ford köper självkörning för en miljard dollar

Ford köper ett AI-bolag i Pittsburgh grundat av två avhoppare från Ubers och Googles självkörningsprojekt. Bolaget är bara en månad gammalt, vilket demonstrerar desperationen i jakten på AI- och mekatronikkompetens.

Bidra till laddstandard för elbuss

Vill du bidra med idéer till hur en europeisk standard för kontaktdon för automatisk laddning av tunga fordon, till exempel elbussar, ska utformas är det dags att agera. Nu drar arbetet igång och  svenska företag, organisationer och myndigheter är välkomna att delta.

Svensk ögonföljning i Volvos självkörande bil

Göteborgsföretaget Smart eye ska tillsammans med Nvidia leverera kamerabaserade övervakningssystem till Volvos självkörande bilar i Drive me-projektet

Eclipse: Optiken som gör din bil smart

Två av de teknikområden som utvecklats mest de senaste tio till femton åren är belysning och automation. Det elektriska ljuset såg i princip likadant ut under hela 1900-talet, men lysdiodernas genombrott som ljuskälla har revolutionerat vårt sätt att skapa belysning. På samma sätt har utvecklingen av kamerasensorn tillsammans med nya snabba processorer öppnat upp för en helt ny värld av automatisering för att förenkla vår vardag.

Hundra miljoner till U-robotar

Undervattensrobotar som har längre räckvidd, är smartare, mer uthålliga och dessutom billigare än dagens. Det står på agendan när det svenska forskningscentret Swedish Maritime Robotics Centre (SMaRC) får 100 miljoner kronor i anslag från Stiftelsen för strategisk forskning (SSF).

Hur ska självkörande fordon säkerhetsgodkännas?

VolvosForskningsprojektet Esplanade ska utveckla metoder för att bedöma säkerheten i autonoma fordon. 32 miljoner kronor ska spenderas under tre år, och en av deltagarna är Volvo Cars.

Svensk-tyskt elvägssamarbete

När Tysklands förbundskansler Angela Merkel och statsminister Stefan Löfven möttes på ett industriforum i Stockholm i förra veckan framkom det att elektrifierade vägtransporter kommer att vara ett fokusområde för de två ländernas framtida samarbete.

Han blir vd på Compotech

Efter 16 år i vd-stolen på Compotech lämnar Jan Eriksson över till Michael Ullskog, som rekryterats från vd-posten på embeddedföretaget Recab. Han tar över i en expansiv fas.

FÖRSLAG: Förbjud självkörande fordon som inte har full kontroll

Självkörande bilar där föraren hela tiden måste vara beredd att ta över ratten – det är en dålig idé anser två demokratiska politiker i Massachusetts, och vill förbjuda dem.

Semcon säljer tyskt ingenjörsteam

Det är Semcons affärsområde Engineering Services Germany – som främst erbjuder prototyp- och testverksamhet till den tyska fordonsindustrin – som nu säljs till finska Valmet Automotive.  

Fingerprint köper irisigenkänning

Biometriföretaget Fingerprint Cards betalar 106 miljoner dollar för amerikanska Delta ID som har teknik för irisigenkänning.

SP Devices höjer ribban

Världens första datainsamlingskort med 14 bitars upplösning och en samlingsfrekvens på upp till 10 GSa/s. Det är vad Linköpingbaserade SP Devices – som numera ingår i brittiska e2v Technologies – påstår sig ha lanserat.

Kollar trycket lätt och rätt

Schweiziska Sensirion har lanserat en serie differentiella trycksensorer, som enligt företaget är resultatet av mer än 15 års erfarenhet av att mäta luftflöde i HVAC-system och bilmotorer. Serien är baserad på samma teknik som föregångaren, men mäter snabbare och har utökad funktionalitet.

Svart låda banar väg för självkörande fordon

Genom att utrusta självkörande fordon med en svart låda som loggar alla händelser i fordonet blir det lättare att avgöra vem som verkligen hade ansvaret – föraren eller autopiloten – om en olycka inträffar. Den nya lagen har antagits av den tyska regeringen och banar väg för självkörande fordon.

Nevs får ok från Kina

Idag har den kinesiska regeringen godkänt svenska Nevs ansökan om att få börja tillverka elektrifierade bilar baserade på Saab 9-3 vid anläggningen i Tianjin när fabriken är klar i slutet av detta år. Därmed är Trollhätteföretaget den första biltillverkaren med utländska delägare som har beviljats en ny produktionslicens för elbilar i Kina.

Charge Amps växlar upp

Pontus Frohde tar över efter Charlotte Eisner som vd på Charge Amps, som utvecklar smarta elbilsladare. Charlotte fortsätter arbeta med affärsutveckling och försäljning .

GaN skärper bilradarn

Amerikanska EPC har släppt ett utvärderingskort för laserdioder, utan laserdiod. Hjärtat på kortet är en krafttransistor i galliumnitrid som påstås kunna driva lasern tio gånger snabbare än en motsvarande MOSFET. Med kortet vill EPC visa att GaN-transistorer är överlägsna när det gäller att driva en laserradar i självkörande bilar.

Teslas Autopilot ökar säkerheten

Amerikanska trafikmyndigheten NHTSA hittar inget att anmärka på vad gäller säkerheten i Teslas självkörningsfunktioner. Statistik visar tvärtom att krockfrekvensen minskar med 40 procent när funktionen Autosteer installeras i en Tesla.

Lidarledaren förbereder massvolymer

Efterfrågan på laserradar kommer att öka dramatiskt under 2018 och 2019. Det tror amerikanska lidartillverkaren Velodyne och uppgraderar sin produktionskapacitet till en miljon lidar om året.

Tysk hypervisor stöder Cortex R52

Opensynergy säger sig vara först att släppa en hypervisor som stöder Arms realtidskärna Cortex-R52. Hypervisorn kan blanda säkerhetskritiska industriella styrsystem och fordonssystem med öppna system på en och samma R52-processor.

 
magasinet

221 stycken elektronik­konsulter

Registrera ditt företag nu!
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik
Anne-Charlotte
Sparrvik
+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)