JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
lördag 16 november 2019 VECKA 46

Fordonselektronik ALLA TAGGAR

Continental stämmer Ericssons IoT-pool

Femton dollar i patentlicens för en komponent som kostar hundra dollar? Det är orimligt, anser amerikanska Continental och vill förhandla. Men mobilpatentpoolen Avanci har huggit priset i sten. Så nu stämmer Continental Avanci och några av dess medlemmar för att tvinga dem till förhandlingsbordet.

Hög omsättning i Teslas självkörningsgrupp

Personal på Teslas utvecklingsavdelning för självkörning byts just nu ut eller flyttas runt. Många frestas att spekulera att det är effekter av Elon Musks nya löften om nära förestående självkörning i Teslabilarna.

Lyft blir delvis självkörande i Phoenix

Om du beställer en Lyfttaxi i Phoenix kan det från och med nu hända att du blir upplockad av en självkörande bil. Oddsen är höga – de är bara tio stycken. Men det är det första steget i en plan mot full automatisering som som drogs upp av Lyfts grundare John Zimmer för tre år sedan.

Snart invigs Sveriges fjärde vätgasstation

Stationen i Umeå blir Norrlands första för vätgasladdning av personbilar. Om du kommer på invigningen den 11 juni har du chans att få provköra en Toyota Mirai eller en Hyundai Nexo.

EU-projekt: Så kan självkörning bevisa sig

En kombination av simulering, provbanetest, konstruktions­granskning och erfarenhet från verklig trafik – det borde kunna användas för att visa att vissa självkörningsfunktioner är pålitliga. Det hoppas EU-projektet Headstart.

Veoneer söker nytt fokus och nya pengar

Svenska fordonssäkerhetsleverantören Veoneer letar efter en halv miljard dollar i kapitaltillskott. Branschen dröjer med självkörning och intresset växer för kollaborativ körning – förare och bil tillsammans. Veoneer funderar på om dess mjukvarubolag Zenuity kanske behöver byta fokus.

Velodyne-lidar i volym i år 

Nikon ska hjälpa den idag ledande lidartillverkaren Velodyne att gå i massproduktion under andra kvartalet i år. Det meddelar de två företagen i ett pressmeddelande.

Kina bäddar för återanvändning av elbilsbatterier

När batteriet i en elbil sjunkit till 80 procent av sin laddkapacitet bör det plockas ut och återanvändas i energilager. Det anser Kina och tar fram reglering för hur den proceduren ska gå till.

Chalmers leder när EU satsar på grönare flyg

EU satsar cirka 75 miljoner kronor på flygforskning inom Clean sky 2. Chalmers deltar i två projekt med effektivitet i fokus. Det ena koordineras från Chalmers.

Wifi vann över 5G

Visserligen avfärdade EU-parlamentets trafikutskott förslaget om att göra 802.11p till standard för fordonskommunikation, men när parlamentet väl röstade förra veckan gick förslaget igenom. Nu återstår det för Europeiska rådet att godkänna förslaget innan det vinner laga kraft.

Vad Tesla avslöjade om sin självkörningsdator

Ett eget chip i 14 nm ger Teslas bilar 21 gånger mer beräknings­kraft för självkörning. På ett investerarmöte bjöd chefs­konstruk­tören Pete Bannon på flera spännande detaljer om den nya själv­körnings­dator som alla Teslas modeller nu tillverkas med eller kan uppgraderas i efterskott till.

Konferens: Krig hotar mellan bil- och telekombransch

Det blossar upp ett ”Smartphone Wars 2.0” kring fordonselektronik. Det tror i alla fall den tyska juristbyrån Bardehel Pagenberg och kallar till konferens under rubriken ”Automotive Patent Wars – to pay or not to pay”.

Nya licenstagare till Ericssons IoT-patentpool

Efter tre års uppvaktning tecknar Audi och Porsche licensavtal med Avanci om telekompatent. De ansluter sig därmed till den tidigare ensamme licenstagaren BMW. 

Microchip: INICnet – det enda datanätet bilen behöver

Under de senaste åren har fordonsindustrin försökt konsolidera antalet nätverkstekniker som används i fordon. Idén är att ha ett så kallat monoteknologiskt nätverk där lösningen skulle vara att använda Ethernet för fordon eftersom denna har visat sig så förtjänstfull inom andra områden.

Visby får induktiv elväg

Smartroad Gotland ska bygga en 1,5 km lång teststräcka längs den allmänna vägen mellan Visby flygplats och centrala Visby. En eldriven buss och en 40-tons eldriven lastbil kommer att laddas med induktiv teknik under färd.

Förarlös lastbil för fasta rutter

Svenska Einride har väckt mycket uppmärksamhet med sin futuristiska lastbil som på egen hand ska transportera gods från punkt A till punkt B. Inom kort kommer de första exemplaren av T-poden – som rymmer 15 lastpallar – att testas på allmän väg.

Flygande start för Saabs fibersensor

I Huskvarna har Saab ­Avionics Systems utvecklat ett fiberoptiskt sensorsystem som kan övervaka temperaturen i ett flygplans luftsystem. Under närmare två år har företaget, i samarbete med Airbus, skräddarsytt systemet för flygplansmodellen A350. Men potentialen är klart större, tekniken kan exempelvis användas för att mäta både töjning och vibration i en flygplanskropp.

Fem som vill bli elvägspiloter

Elvägar med skena i marken eller trådar i luften har hittills testats på kortare sträckor vid Arlanda och utanför Sandviken. Trafikverket vill genomföra ett större test på en sträcka som är två till tre mil. Fem kandidater har gått vidare till finalen som avgörs i juni.

EU tvekar om V2X

I sista minuten stoppade EU:s kommitté för trafikfrågor i måndags ett förslag om att göra 802.11p till standard för kommunikation mellan fordon och fordon men också mellan fordon och infrastruktur, ofta kallat V2X. Blickarna riktas istället mot 5G.

Göteborg får snabbladdade busslinjer

Linje 59, 60 och 62 kommer från och med oktober att kunna laddas på tre till sex minuter i depån på Kruthusgatan och vid ändhållplatserna Masthugget och Redbergsplatsen.

 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)