JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
Jan Tångring:
Både bil och förare borde ha sett henne
Kvinnan borde ha haft reflex. Men en väl konstruerad självkörande bil har tre sensorsystem som vart och ett borde ha kunnat upptäcka henne och undvikit eller mildrat påkörningen. Det är min slutsats efter att ha tittat på de två filmerna från dödsolyckan i Tempe i söndags kväll.

Polisen i Tempe har publicerat filmerna från den självkörande Volvo som körde ihjäl en kvinna i Tempe i Phoenix, USA, i söndags. Bilderna ger en klarare bild av olycksförloppet än polisen i Tempe presenterat hittills.

En person promenerar i normal takt ledandes en cykel tvärs över körbanan från vänster, med någon meter kvar till att undkomma att bli påkörd.

Filmen är av låg kvalitet. Det går att se kvinnan i ljuset från bilens strålkastare under en sekund innan påkörningen, motsvarande 15–20 meter i 61 km/h. 

Personen som sitter i förarsätet för att övervaka självkörningen, har blicken sänkt och tittar upp och ser sig om kring ett par gånger. Hon lyfter blicken en sista gång, får syn på kvinnan, gapar i fasa och börjar röra på sig. 

Filmen klipps strax innan kollisionen. 

Filmen saknar ljud. Man ser inga tecken på att bilen bromsar, vilket stämmer med hur polisen beskrivit händelsförloppet tidigare 

Dödsolyckan är en tragedi för de inblandade. Den kan också bli ett bakslag för utvecklingen mot självkörande bilar.

Det framstår som märkligt att bilen inte hinner börja bromsa eller väja i ljuset av vad vi vet – eller kanske bara trott oss veta – om hur självkörande bilar är konstruerade. Det är precis den här sortens olycka som vi har letts att tro att ADAS och AD ska hjälpa oss att undvika.

Kvinnan har passerat tre körfält innan hon kommer fram till det fjärde körfält där hon blir påkörd. 

Bilen har förmodligen en ljusradar, lidar, inkopplad. Den fungerar i mörker och den borde ha sett kvinnan på flera tiotals meters avstånd och bromsat.

Även en radar borde ha sett henne och bromsat eller väjt. Om bilen hade en aktiv radar.

Under åtminstone den sista sekunden då hon är klart belyst har slutligen även kamerasystemet – om ett sådant fanns – en chans att upptäcka henne. 

Minst fyra stycken oberoende säkerhetssystem – inräknat föraren – borde ha funnits på plats och vart och ett haft en chans att avstyra eller mildra olyckan.

Somliga var snabbt ute efter olyckan och hävdade att den bevisade att självkörningstekniken inte var mogen att släppas ut i skarp trafik. Efter att filmen presenterats är det svårt att att argumentera emot. 

Uber kan inte få rulla i skarp trafik på ett bra tag igen. Och övriga tillverkare måste visa stark dokumentation av att deras fordon är bättre än det system Uber använder. 

Mot bakgrund av den här filmen är det rationellt av myndigheter att omvärdera de tillstånd som getts.

Filmen nedan bryts innan påkörningen men är ändå obehaglig att titta på.

MER LÄSNING:
 
magasinet

235
elektronik­konsulter

Registrera ditt företag nu!
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik
Anne-Charlotte
Sparrvik
+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)