Skriv ut
ImageSverige har en stark ställning inom elektronikområdet. Branschen har repat sig ordentligt efter nedgången i början av 2000-talet och utgör idag en betydande del av svenskt näringsliv. Trots detta råder det en närmast förvånande okunskap om elektronikområdet hos politiker och beslutsfattare i samhället. Det här konstaterade Lena Norder, vd för IM-föreningen, i Elektroniktidningen 6/06. Intervjun med Lena Norder visar att IM-föreningen har ambitionen att driva en rad viktiga frågor framöver. En av dessa är få fram en starkare och tydligare branschmässa. För oss som arbetar med Elektronik/EP-mässan i Stockholm är detta positiva besked och vi är beredda att delta aktivt för att utveckla en stark mötesplats för branschen, skriver Magnus Eriksson som är projektledare för Elektronik/EP.
Med förra årets mässa, Elektronik/EP 2005, fortsatte vi vårt arbete med att bredda mässan till att omfatta fler aktiviteter och möjligheter till möten mellan branschens företrädare. Bland annat blev satsningen på att bygga en storskalig modell av elektronikproduktion en publikframgång; flera av de stora halvledartillverkarna deltog på mässan för första gången på väldigt länge vilket var uppskattat av besökarna. Utvärderingen efter mässan visade också ett högt betyg från både utställare och besökare.

Vi har idag ett läge där senaste Elektronik/EP var en framgång, vilket gör att vi vill fortsätta att utveckla mässan i samarbete med branschen. Idag jobbar vi för att göra Elektronik/EP till en ännu starkare mötesplats för affärer, nya samarbeten, opinionsbildning, kunskapsutbyte, inspiration och mycket annat.  Förutsättningarna för det arbetet är goda och med IM-föreningens uttalade ambitioner har läget förbättrats ytterligare.

För att kunna utveckla mässan behöver vi dock se över en del grundförutsättningar, något som Lena Norder också pekar på. Bland annat krävs bättre regelbundenhet och en tydligare mässidentitet. Situationen idag med 18 månaders cykler mellan varje mässa i kombination med att mässan skiftar mellan Stockholm och Göteborg gör det svårt att marknadsföra mässan. Vi har idag också ett läge där branschen, trots god fart och relativ högkonjunktur, är väsentligt mindre än storhetstiden i början av decenniet. Detta gör att jag är övertygad om att branschen nu skulle må bra av att koncentrera sitt mässdeltagande till en stark branschmässa i Sverige, Elektronik/EP i Stockholm. Besökssiffran från nyss genomförda Electronix i Göteborg stärker här min uppfattning, ca 5600 besök (3000 färre än i Stockholm 2005).

Ett första steg till en positiv förändring, anser jag, är följaktligen att branschen koncentrerar sig kring en stark mässa i Stockholm vartannat år, på samma tidpunkt. Det leder i sin tur till att fler inom Sverige kommer att resa till Stockholm för att ta del av den stora branschhändelsen och vi borde då kunna öka antalet besökare på Elektronik/EP. För oss som arrangör blir det då automatiskt även lättare att marknadsföra mässan internationellt, som ”den stora nordiska elektronikmässan”. Här har Stockholm en unik möjlighet.

Mässan som arena för att föra fram branschövergripande frågor är också något som Stockholmsmässan utvecklat starkt på flera mässor i samarbete med olika branscher. Så skedde även senast på Elektronik/EP 2005, då näringsminister Thomas Östros deltog i en paneldebatt under mässan. Idéer och kunskap finns hos oss och tillsammans med IM-föreningen och andra bör vi kunna nå mycket långt för att påverka politiker och makthavare i positiv riktning. Dessa och andra viktiga frågor är vi från Elektronik/EP mycket intresserade av att arbeta aktivt med, tillsammans med IM-föreningen och andra delar av branschen.


Magnus Eriksson
Projektledare för Elektronik/EP