JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
måndag 14 oktober 2019 VECKA 42
Guidelines for contributing Technical Papers: download PDF

Nvidia har valt amerikanska Ouster som leverantör av lidar till en självkörningsplattform för bland annat gruvfordon, sopbilar och lastbilar.

FOTOGRAFERAR OCH MÄTER AVSTÅND

En lidar bygger upp en 3D-karta av trafikmiljön kring ett fordon genom att skicka ut ljuspulser och mäta studstiden. 

Ingen lidar är den andra lik. Ousters ”lidar” är en sorts hybrid mellan kamera och lidar och mäter inte bara studstiden och styrkan i reflektionen från laserpulsen, utan även den beskjutna punktens egen ljusstyrka i ett infrarött frekvensområde intill laserns frekvens.

Det är en vanlig teknik att fusionera en kamerabild med det så kallade 3D-punktmoln som lidar ger. Men genom att Ouster gör det i samma sensor blir det trivialt att överlagra de två avbildningarna på varandra. Ousters annotering (att automatiskt eller manuellt avgöra vilka objekt som finns i miljön) görs på denna enda dataström, istället för att göras på kamera och punktmoln separat. 

Upplägget ger enligt Ousters partner Playment en betydlig mindre sensordataström att hantera – 200 kbyte per scanning mot 8 Mbyte i en mer typisk lösning med separata dataströmmar från kamera och lidar.

Under de första åren av självkörningsexperiment, har merparten av biltillverkarna bedrivit sin utveckling på datorer från Nvidia. Så det är en fin kund som Ouster fått.

Amerikanska Velodyne har länge varit den ledande leverantören av lidar till experiment med självkörande bilar. Att Nvidia nu satsar på Ouster visar att Velodynes ställning inte är ohotad.

Det är även ett spännande faktum att Nvidia är partner till Volvo Trucks och dess utveckling av självkörningsfunktioner.

Huruvida just Volvo Trucks kommer att använda lidar från Ouster är inget som framgår uttryckligen av Ousters pressmeddelande.

Dock är det uppenbarligen en stark möjlighet. Tillämpningarna kommer att vara kollektivtrafik, frakt, sophämtning, byggen och gruvdrift, vilket samtliga är tillämpningsområden som Volvo Trucks adresserar.

Nvidia är härmed den första offentliga kunden till generation två av lidarsensorer från Ouster.

Ousters första lidarprodukt hette OS1 och testas bland annat i Postmates leveranskärra Server, som man kan se på trottoarerna i Ousters hemort San Francisco.

Den andra generationen, som Nvidia valt, heter OS2 och ska skeppas innan året är slut. OS2 skickar ut 64 eller 128 parallella laserstrålar och har en räckvidd på 240 meter. Den har ett synfält på 360 grader och prislappen är från 24000 dollar och uppåt.

Nvidias självkörningsdator heter Drive AGX och är avsedd för övervakningsfri självkörning, det vill säga för SAE3, -4 och -5.

MER LÄSNING:
 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)