JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Mems surfar på IoT-vågen

Mems surfar på IoT-vågen

Den snabbväxande branschorganisationen MIG har en vision – mikromekanik och sensorer ska in överallt. En tydlig trend inom mems är också att det är konsumentelektroniken och inte bilindustrin som driver utvecklingen. Samtidigt har energiskördning hamnat på flera företags priolista.
Årets MEMS Congress Europe bjöd på tre paneldiskussioner med fokus på konsumentprodukter, fordon samt hälso- och sjukvård. Samma som senast alltså, förutom att fjolårets fjärde panel med temat energi nu strukits.

Orsaken till panelbortfallet är att alltför få industriföretag kommersialiserat energiskördande memsprodukter ännu, än mindre tjänar de pengar på området. Ändå kan den som deltog i fjol konstatera att det skett en tydlig riktningsändring sedan senast.

Då var det enbart representanter från akademin som ville diskutera energiskördning. I år tog flera från industrin upp ämnet. Det intressantaste inslaget kom redan under morgonens keynote hållet av Rudi de Winter, vd på det tyska foundryt X-Fabs.

 
 Rudi de Winter
– Sedan två år har vi ett strategiskt samarbete med Microgen som utvecklar piezo-mems för att skörda energi ur vibrationer i hemmet, exempelvis från mikrovågsugnen, tvättmaskinen och brödmaskinen.

– Just nu jobbar vi med produktionsanpassning. I november i fjol hade Microgen en preprodukt klar och i år ska deras produkt lanseras, sade Rudi de Winter.

Målet är att tekniken ska hitta en plats i framtida trådlösa sensorer, där de ska driva morgondagens IoT-prylar men också annat.


Marco Osajda
Freescales Marco Osajda, ansvarig för trycksensorer på företaget och moderator för fordonspanelen, kommenterade också den starka tillväxten inom energiskördning.

– Vi tror att energiskördande teknik i bildäck kommer betydligt tidigare än vi tidigare förutspått, sade han.

Ett annan intressant konstaterande var att fordonsindustrin nu definitivt förlorat ledartröjan inom memsindustrin till konsumentelektroniken.

 
Christoph Wagner
– Fordonsindustrin har blivit ”follower”. Först när tekniken som stoppas in i smartmobilerna mognat tar den sig in i fordonen. Där måste den fungera i 10 år. De kraven finns inte i mobiler, säger Christoph Wagner, marknadsanavarig på Analog Devices.

Kontentan är att fordonsindustrin driver på andra krav än de som ställs av dem som tillverkar moderna smartmobiler, såsom robusthet, temperaturtålighet och livslängd.

 
 Klaus Mender
Samtidigt ville Klaus Mender, ansvarig för fordonselektronik på Robert Bosch, inte stanna vid den andra memsvågen, som konsumentelektroniken för tillfället likställs med. Istället pekade han på en närstående tredje memsvåg – det uppkopplade samhället – i sitt keynote under eftermiddagen.

– Internet-of-things handlar om sensorer överallt, nätverk överallt och analys av alltig, sade han.

Den tyska elektronikjätten Bosch, som förra året gick förbi ST Microelecreonics och klev upp som världens största tillverkare av mikromekanik, ser enorma affärsmöjligheter inom IoT.

– Skönheten i IoT ligger i sensorerna och redan nästa år kommer 75 procent av oss på jorden att ha tillgång till uppkopplade prylar, sade Klaus Mender.

FAKTA: MEMS Industry Group – MIG – är en internationell branschorganisation med över 160 medlemsföretag. På fem år har antalet medlemmar mer än fördubblats och tillsammans täcker de hela näringskedjan inom memsindustrin, från foundry och kretstillverkare till maskintillverkare och användare.
Sedan tio år ordnar MIG en årlig memskonferens i USA och för två år sedan kom den även till Europa. Årets europeiska konferens – MEMS Congress Europe – gick av stapeln den 11 mars i München. Elektroniktidningen var där.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)